Witamina B3

Witamina B3

Witaminy z grupy B s─ů bardzo wa┼╝ne, wr─Öcz kluczowe dla naszego organizmu. Posiadaj─ů moc oddzia┼éywania na wiele obszar├│w naszego wn─Ötrza, dbaj─ůc o og├│lne zdrowie oraz kondycj─Ö psychiczn─ů. Witamina B3, zwana inaczej niacyn─ů, witamin─ů PP lub kwasem nikotynowym, wzbudza od lat ogromne zainteresowanie w┼Ťr├│d naukowc├│w, gdy┼╝ bierze udzia┼é w ponad 300 reakcjach biochemicznych w organizmie cz┼éowieka. Badacze twierdz─ů, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie jej potrzebujemy najwi─Öcej spo┼Ťr├│d witamin z grupy B. Zbi├│r produkt├│w, w kt├│rych mo┼╝emy j─ů znale┼║─ç jest dosy─ç zr├│┼╝nicowany i, na szcz─Ö┼Ťcie znajduj─ů si─Ö w nim produkty zar├│wno pochodzenia zwierz─Öcego, jak i ro┼Ťlinnego.

Witamina B3 - co to jest? Najwa┼╝niejsze informacje

 

Witamina B3 odgrywa wiele istotnych r├│l w organizmie cz┼éowieka. Jej w┼éa┼Ťciwo┼Ťci s─ů na tyle kluczowe, ┼╝e niedobory tego sk┼éadnika mog─ů nie┼Ť─ç ze sob─ů grono przykrych konsekwencji. Niacyna odpowiada za prawid┼éowe funkcjonowanie uk┼éadu nerwowego i hormonalnego. Ma, opr├│cz tych dw├│ch funkcji, wiele innych dobroczynnych w┼éa┼Ťciwo┼Ťci dla organizmu, wi─Öc zdecydowanie warto zag┼é─Öbi─ç si─Ö w wiedz─Ö na temat akurat tej witaminy z grupy B.

 

 

Witamina B3 ÔÇô w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, zastosowanie. Na co pomaga?

 

Witamina PP posiada nast─Öpuj─ůce w┼éa┼Ťciwo┼Ťci:

 

ÔÇó┬á┬á┬á┬á Witamina B3 wspiera uk┼éad nerwowy i m├│zg.

Witamina B3 w postaci nikotynamidu odgrywa ogromn─ů rol─Ö dla uk┼éadu nerwowego, poniewa┼╝ jest niezb─Ödnym sk┼éadnikiem do przebiegu wielu kluczowych reakcji zwi─ůzanych z neuronami. Witamina B3, podana po udarze m├│zgu, potrafi szybko i znacz─ůco polepszy─ç sytuacj─Ö pacjenta, chroni─ůc kom├│rki nerwowe przed obumieraniem na wskutek niedotlenienia. Ponadto, witamina PP odgrywa znacz─ůc─ů rol─Ö w leczeniu stwardnienia rozsianego, szczeg├│lnie wtedy, je┼Ťli zaczyna si─Ö j─ů podawa─ç we wczesnym stadium rozwoju tej choroby. Ma r├│wnie┼╝ ona sw├│j udzia┼é w pomocy osobom borykaj─ůcym si─Ö z post─Öpuj─ůc─ů chorob─ů Alzheimera.

 

ÔÇó┬á┬á┬á┬á Witamina B3 bierze udzia┼é w syntezie hormon├│w p┼éciowych, kortyzolu, tyroksyny oraz insuliny.

Niacyna odpowiada za syntez─Ö hormon├│w sterydowych powstaj─ůcych w cholesterolu: hormon├│w p┼éciowych (m.in. pomaga w walce z obni┼╝onym libido, poprawia zdolno┼Ť─ç do utrzymania erekcji u┬ám─Ö┼╝czyzn), hormonu stresu, czyli kortyzolu, tyroksyny ÔÇô hormonu produkowanego przez tarczyc─Ö, kt├│ry odpowiada m.in. za wch┼éanianie t┼éuszcz├│w czy glukozy, oraz insuliny.

 

ÔÇó┬á┬á┬á┬á Witamina B3 wspomaga dobry nastr├│j.

Niacyna ma odkryty przez naukowc├│w potencja┼é do bycia ┼Ťrodkiem poprawiaj─ůcym nastr├│j, ┼éagodz─ůcym stany l─Ökowe. Witamina B3 wspiera proces wydzielania serotoniny ÔÇô neuroprzeka┼║nika w┬ám├│zgu odpowiedzialnego za sen, dobre psychiczne samopoczucie, uczucie wewn─Ötrznego spokoju i┬ákomfortu.

 

ÔÇó┬á┬á┬á┬á Witamina B3 usprawnia proces zabijania bakterii.

Pod wp┼éywem dzia┼éania witaminy B3 zwi─Öksza si─Ö liczba bia┼éych krwinek (tzw. neurofil├│w) potrafi─ůcych zwalcza─ç szkodliwe bakterie (m.in. bakteri─Ö gronkowca).

 

ÔÇó┬á┬á┬á┬á Witamina B3 kontroluje poziom cholesterolu.

Niacyna ma zdolno┼Ť─ç do redukcji z┼éego LDL ÔÇô cholesterolu, kt├│ry mo┼╝e by─ç czynnikiem rozwoju powa┼╝nych chor├│b serca, m.in. choroby wie┼äcowej.

 

ÔÇó┬á┬á┬á┬á Witamina B3 dodaje pewno┼Ťci siebie.

Witamina B3 odpowiedzialna jest za dobroczynne dzia┼éania w obr─Öbie m├│zgu zwanym j─ůdrem p├│┼éle┼╝─ůcym, w kt├│rym odbywaj─ů si─Ö procesy pozwalaj─ůce nam m.in. na odczuwanie przyjemno┼Ťci.

 

  • Witamina B3 ma du┼╝y wp┼éyw na kondycj─Ö sk├│ry.

Udowodniono dobroczynny wp┼éyw witaminy B3 na walk─Ö z tr─ůdzikiem. Potrafi ona ┼Ťwietnie ┼éagodzi─ç jego objawy ÔÇô stany zapalne, zaczerwienienie, ┼éuszczenie si─Ö sk├│ry. Wykazuje r├│wnie┼╝ dzia┼éanie niweluj─ůce przebarwienia sk├│rne. Ponadto, niacyna pobudza produkcj─Ö kolagenu, zatem ma spory wp┼éyw na spowolnienie procesu starzenia si─Ö sk├│ry.

 

Na co jeszcze mo┼╝e pom├│c stosowanie witaminy B3?

  • uczestniczy w tworzeniu krwinek czerwonych
  • poprawia kondycj─Ö w┼éos├│w i paznokci
  • wspiera leczenie mia┼╝d┼╝ycy
  • pomaga obni┼╝y─ç ci┼Ťnienie krwi
  • wspiera walk─Ö z migrenami
  • ma dzia┼éanie przeciwzapalne
  • jest pomocna w leczeniu nowotwor├│w
  • wspiera leczenie zapalenia staw├│w.

 

 

Witamina B3  - zapotrzebowanie i dawkowanie

 

Zapotrzebowanie na witamin─Ö B3 zale┼╝y od kilku czynnik├│w, m.in. wieku oraz p┼éci. Wzrost dziennego zapotrzebowania niacyny nast─Öpuje w przypadku kobiet b─Öd─ůcych w ci─ů┼╝y, matek karmi─ůcych piersi─ů, kobiet stosuj─ůcych antykoncepcj─Ö w formie lek├│w, sportowc├│w, alkoholik├│w, os├│b choruj─ůcych na nowotwory, os├│b zaka┼╝onych AIDS lub HIV oraz ludzi maj─ůcych niedobory bia┼éka.

Wed┼éug Instytutu ┼╗ywno┼Ťci i ┼╗ywienia, zapotrzebowanie na witamin─Ö PP dla kolejnych grup wynosi:

  • dzieci: od 1. do 3. roku ┼╝ycia - 6 mg dziennie
  • od 4. do 6. roku ┼╝ycia - 8 mg dziennie
  • od 7. do 9. roku ┼╝ycia - 12 mg dziennie
  • ch┼éopcy: od 10. do 12. roku ┼╝ycia - 12 mg dziennie
  • od 13. do 18. roku ┼╝ycia - 16 mg dziennie
  • dziewcz─Öta -┬áod 10. do 12. roku ┼╝ycia - 12 mg dziennie
  • od 13. do 18. roku ┼╝ycia - 14 mg dziennie
  • m─Ö┼╝czy┼║ni: 16 mg dziennie
  • kobiety: 14 mg dziennie
  • kobiety w ci─ů┼╝y: 18 mg dziennie
  • matki karmi─ůce: 17 mg dziennie.

 

 

Niedob├│r witaminy B3 - objawy i przyczyny

 

Niacyna wyst─Öpuje w do┼Ť─ç wielu zr├│┼╝nicowanych produktach spo┼╝ywczych. Jest ona w naszym organizmie naturalnie, jednak w zbyt ma┼éych ilo┼Ťciach, aby nie trzeba by┼éo dostarcza─ç jej sobie w┬ádiecie lub ewentualnie stosuj─ůc odpowiedni─ů suplementacj─Ö. Doprowadzi─ç do stanu niedoboru witaminy PP w organizmie jest do┼Ť─ç ci─Ö┼╝ko. Zatem wi─Ökszo┼Ť─ç przypadk├│w brak├│w B3 w organizmie to przypadki os├│b niedo┼╝ywionych. Jednak na niedobory tego sk┼éadnika nara┼╝eni s─ů r├│wnie┼╝ alkoholicy, osoby przyjmuj─ůce d┼éugotrwale leki na gru┼║lic─Ö oraz ludzie cierpi─ůcy na choroby ograniczaj─ůce wch┼éanianie z jelit i nerek, a tak┼╝e na depresj─Ö, schizofreni─Ö, hipercholesterolemi─Ö i rakowiak. Ponadto, problem z ilo┼Ťci─ů niacyny w organizmie mog─ů mie─ç osoby borykaj─ůce si─Ö z niedoborami witamin B2 i B6 oraz ┼╝elaza.

 

Niedob├│r witaminy B3 mo┼╝e prowadzi─ç do rozwoju ci─Ö┼╝kiej, jeszcze do niedawna ┼Ťmiertelnej choroby sk├│rnej ÔÇô pelagry. Jej objawami s─ů:

  • zaczerwienienie i szorstko┼Ť─ç fragment├│w odkrytej sk├│ry, nara┼╝onej na dzia┼éanie promieni s┼éonecznych oraz otarcia
  • p─Öcherze, zmieniaj─ůce si─Ö we wrzody po p─Ökni─Öciu
  • br─ůzowe plamy, szczeg├│lnie cz─Östo wyst─Öpuj─ůce na twarzy, szyi i ko┼äczynach
  • ┼éuszczenie si─Ö nask├│rka
  • stan zapalny jamy ustnej oraz j─Özyka
  • biegunki lub wymioty (rzadziej)
  • zapalenie nerw├│w
  • zaburzenia uk┼éadu nerwowego
  • zaburzenia psychiczne
  • os┼éabienie
  • ot─Öpienie
  • agresja
  • problemy z zasypianiem lub bezsenno┼Ť─ç.

Powy┼╝sze objawy s─ů mocno charakterystyczne, tak┼╝e nie da si─Ö ich nie wychwyci─ç. Pelagra jest na szcz─Ö┼Ťcie wyj─ůtkowo rzadk─ů chorob─ů. Dotyczy ludzi ze skrajn─ů awitaminoz─ů niacyny ÔÇô┬á g┼é├│wnie alkoholik├│w oraz osoby skrajnie niedo┼╝ywione.

 

 

Nadmiar witaminy B3 - objawy i przyczyny przedawkowania

 

Istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç przedawkowania witaminy B3, tak jak w przypadku ka┼╝dej innej witaminy. Nadmiar niacyny pojawia si─Ö wtedy, kiedy przyjmujemy wi─Öcej ni┼╝ 35 mg tej witaminy w ci─ůgu dnia. Tak du┼╝─ů ilo┼Ť─ç B3 w organizmie mo┼╝na osi─ůgn─ů─ç tylko w├│wczas, je┼Ťli przedawkuje si─Ö suplementy diety j─ů zawieraj─ůce, nie przestrzegaj─ůc zalecanych dawek dziennych. Najbardziej charakterystyczne objawy przedawkowania witaminy PP to:

  • sw─Ödzenie, przesuszenie i zaczerwienienie sk├│ry
  • wysypka
  • md┼éo┼Ťci, wymioty i b├│le brzucha
  • hiperglikemia

W skrajnych przypadkach nadmiar witaminy B3 mo┼╝e doprowadzi─ç do cukrzycy insulinozale┼╝nej u┬áos├│b na ni─ů nara┼╝onych, gdy┼╝ niacyna powoduje wzrost oporno┼Ťci na insulin─Ö. Nadmiar B3 mo┼╝e powodowa─ç r├│wnie┼╝ martwic─Ö w─ůtroby (bardzo rzadko).

 

 

Źródła witaminy B3 w jedzeniu

 

Niacyna w produktach spo┼╝ywczych wyst─Öpuje w postaci kwasu nikotynowego. Mo┼╝na znale┼║─ç j─ů zar├│wno w produktach pochodzenia zwierz─Öcego, jak i ro┼Ťlinnego, jednak jej przewa┼╝aj─ůcym ┼║r├│d┼éem wyst─Öpowania jest mi─Öso i produkty odzwierz─Öce. Nie zmienia to faktu, ┼╝e osoby b─Öd─ůce na diecie ro┼Ťlinnej r├│wnie┼╝ znajd─ů dostateczn─ů list─Ö produkt├│w, w kt├│rych witamina PP jest obecna w┬áodpowiednio du┼╝ych ilo┼Ťciach, by zadba─ç o jej odpowiedni poziom, unikaj─ůc niedobor├│w tego sk┼éadnika.

 

Przechodz─ůc do konkretnych informacji, produkty stanowi─ůce dobre ┼║r├│d┼éo B3, to:

  • mi─Öso drobiowe, wo┼éowe i wieprzowe
  • orzechy arachidowe
  • ryby
  • otr─Öby pszenne
  • pieczywo
  • niekt├│re kasze (np. j─Öczmienna, gryczana) i ry┼╝e (g┼é├│wnie br─ůzowy, ale r├│wnie┼╝ bia┼éy)
  • makaron
  • niekt├│re owoce ÔÇô kiwi, morele, banany, truskawki, jab┼éka, pomara┼äcze
  • niekt├│re warzywa ÔÇô ziemniaki, pomidory, fasola, broku┼é, brukselka, kapusta, cebula, marchew
  • mleko i przetwory mleczne
  • m─ůka pszenna

 

 

Witamina B3 ÔÇô kiedy najlepiej przyjmowa─ç?

 

Witamin─Ö B3, tak jak reszt─Ö witamin z grupy B, najlepiej jest stosowa─ç w godzinach porannych, maksymalnie przed po┼éudniem, poniewa┼╝ jedn─ů z ich istotnych w┼éa┼Ťciwo┼Ťci jest dostarczanie energii, lekkie pobudzenie. Niacyn─Ö powinno si─Ö przyjmowa─ç w trakcie posi┼ék├│w lub mi─Ödzy nimi, najcz─Ö┼Ťciej w kilku ma┼éych dawkach, a nie jednej wi─Ökszej. W przypadku leczenia z zastosowaniem witaminy B3 nie nale┼╝y pi─ç alkoholu oraz bardzo gor─ůcych napoi.

 

Z czym ┼é─ůczy─ç witamin─Ö B3?

 

W celu zwi─Ökszenia wch┼éaniania witaminy B3, najlepiej jest po┼é─ůczy─ç j─ů z innymi witaminami z┬ágrupy B, zw┼éaszcza B1, B2 oraz B5. Ponadto, wch┼éanianie niacyny mo┼╝e si─Ö polepszy─ç, gdy stosujemy j─ů w po┼é─ůczeniu z witamin─ů C oraz niekt├│rymi spo┼Ťr├│d pierwiastk├│w, g┼é├│wnie fosforem i┬áchromem.

 

Z czym nie ┼é─ůczy─ç witaminy B3?

Nale┼╝y unika─ç ┼é─ůczenia niacyny z alkoholem, gdy┼╝ w spos├│b znacz─ůcy upo┼Ťledza on jej wch┼éanianie. Ponadto, wszystkie witaminy z grupy B wch┼éaniaj─ů si─Ö gorzej stosowane w po┼é─ůczeniu z: nikotyn─ů, tabletkami antykoncepcyjnymi, hormonami steroidowymi, niekt├│rymi lekami przeciwnowotworowymi, niekt├│rymi lekami na serce, kaw─ů oraz herbat─ů.

Produkty z naszego sklepu, kt├│re zawieraj─ů witamin─Ö B3

 

Produkt z marki Intenson, maj─ůcy w sk┼éadzie witamin─Ö B3, to Bio spirulina w proszku. Jej codzienne stosowanie pomaga we wspieraniu uk┼éadu immunologicznego. Ponadto, jej znacz─ůc─ů w┼éa┼Ťciwo┼Ťci─ů jest pomoc w utrzymywaniu prawid┼éowego poziomu glukozy we krwi. Dzi─Öki stosowaniu spiruliny, mo┼╝na podwy┼╝szy─ç sw├│j poziom energii i wspomaga─ç kontrol─Ö masy cia┼éa. Produkt ten zawiera tak┼╝e chlorofil, cenny sk┼éadnik maj─ůcy trafn─ů, dobrze opisuj─ůc─ů jego dzia┼éanie potoczn─ů nazw─Ö ÔÇô ÔÇ×eliksir m┼éodo┼ŤciÔÇŁ.

 

Serdecznie zapraszamy tak┼╝e do zajrzenia na nasz─ů stron─Ö ÔÇô Intenson.pl, pod k─ůtem zapoznania si─Ö z┬ábogat─ů ofert─ů produkt├│w, kt├│re mog─ů Pa┼ästwa zainteresowa─ç. S─ů w┼Ťr├│d nich m.in.┬á naturalne kolageny, ekologiczne suplementy diety, a tak┼╝e wyj─ůtkowe premium superfoods. Nasze produkty pomagaj─ů w procesie dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz maj─ů wp┼éyw na kompleksowe od┼╝ywianie organizmu.

 

 

Niniejszy artyku┼é ma jedynie charakter edukacyjno-informacyjny i nie mo┼╝e zast─ůpi─ç profesjonalnej porady lekarskiej lub u dietetyka.

 

 

Bibliografia

 

  • . Schoendorfer N., Davies P., Micronutrient interrelationships: synergism and antagonism; Micronutritients, 2012
  • . Witaminy i mikroelementy. Przewodnik USP, praca zbiorowa, Warszawa 1998
  • . Gaw─Öcki J., Hryniewiecki L. red.: ┼╗ywienie cz┼éowieka. Podstawy nauki o ┼╝ywieniu. PWN, 2008
  • . Moszczy┼äski P., Py─ç R. Biochemia witamin; cz─Ö┼Ť─ç 1. Witaminy grupy B i koenzymy. Wydawnictwo Naukowe PWN. 1998
  • . Nagalski A., Bry┼éa J., Zastosowanie niacyny w terapii; Post─Öpy Hig Med Dosw 2007