Witamina E

Witamina E

Witamina E ma ogromny wp┼éyw na zdrowie cz┼éowieka. Wykazuje bardzo r├│┼╝norodne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci i┬ábierze udzia┼é w wielu odmiennych, istotnych procesach zachodz─ůcych w naszym organizmie. Sk┼éadnik ten nale┼╝y, wraz z witaminami A, D oraz K, do grupy zwi─ůzk├│w okre┼Ťlonych jako tokoferole, czyli zbioru witamin rozpuszczalnych w t┼éuszczach. A co to oznacza? Mianowicie, sk┼éadniki nazywane tokoferolami charakteryzuj─ů si─Ö tym, i┼╝ s─ů magazynowane w organizmie, a┬ánie wydalane wraz z moczem. Witamin─Ö E znajdziemy g┼é├│wnie w produktach spo┼╝ywczych pochodzenia ro┼Ťlinnego o du┼╝ej zawarto┼Ťci t┼éuszczu, jednak znajd─ů si─Ö tak┼╝e nieliczne produkty odzwierz─Öce, w kt├│rych wyst─Öpuje. Na rynku suplement├│w diety mo┼╝na spotka─ç si─Ö z witamin─ů E w┬ár├│┼╝nych formach, zar├│wno kapsu┼éek, proszku, jak i w do┼Ť─ç specyficznej formie p┼éynnej.

 

Witamina E - co to jest? Najwa┼╝niejsze informacje

 

Witamina E ma ogromny wp┼éyw na organizm cz┼éowieka. Jej zastosowania s─ů liczne i bardzo zr├│┼╝nicowane, gdy┼╝ bierze ona udzia┼é w ogromie wa┼╝nych proces├│w odbywaj─ůcych si─Ö w ludzkim organizmie. Witamina ta mo┼╝e m.in. zmniejszy─ç ryzyko rozwoju wielu powa┼╝nych chor├│b, znacz─ůco poprawi─ç kondycj─Ö mi─Ö┼Ťni, ale r├│wnie┼╝ jej wa┼╝n─ů rol─ů jest pozytywny wp┼éyw na p┼éodno┼Ť─ç. Ponadto, ma zastosowanie w dbaniu o urod─Ö. To tylko kilka w┼éa┼Ťciwo┼Ťci tego sk┼éadnika pokazuj─ůcych, ┼╝e naprawd─Ö warto si─Ö nim zainteresowa─ç.

 

 

Witamina E - w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, zastosowanie. Na co pomaga?

 

Witamina E posiada nast─Öpuj─ůce w┼éa┼Ťciwo┼Ťci:

 

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á Witamina E zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele chor├│b, m.in. nowotwory.

Witamina E mo┼╝e zmniejszy─ç ryzyko zachorowania na niekt├│re rodzaje nowotwor├│w, ale r├│wnie┼╝ mo┼╝e by─ç wsparciem w ich leczeniu, zmniejszaj─ůc ryzyko pog┼é─Öbienia si─Ö tych powa┼╝nych chor├│b. Mowa tutaj przede wszystkim o raku w─ůtroby oraz raku prostaty (g┼é├│wnie w przypadku os├│b pal─ůcych na┼éogowo papierosy). Opr├│cz wspomagania leczenia nowotwor├│w, witamina E ma r├│wnie┼╝ udowodnione dzia┼éanie w zapobieganiu tworzenia si─Ö zakrzep├│w. Obni┼╝a ona tak┼╝e z┼éy cholesterol w organizmie.

 

┬Ě┬á Witamina E przyczynia si─Ö do stabilizacji poziomu cukru we krwi.

Wszelkie badania wykazuj─ů znacz─ůc─ů rol─Ö witaminy E w zwi─Ökszaniu pozytywnych skutk├│w dzia┼éania preparat├│w insulinowych, wi─Öc mo┼╝na dzi─Öki niej osi─ůgn─ů─ç bardziej ustabilizowany poziom cukru we krwi. Zatem, o odpowiedni─ů dzienn─ů dawk─Ö tej witaminy powinny koniecznie zadba─ç osoby borykaj─ůce si─Ö z cukrzyc─ů.

 

┬Ě┬á Witamina E wspomaga funkcjonowanie uk┼éadu krwiono┼Ťnego.

O regularn─ů poda┼╝ witaminy E powinny zadba─ç osoby cierpi─ůce na choroby zwi─ůzane z sercem. Sk┼éadnik ten pozwala mianowicie zmniejszy─ç ryzyko zachorowania na r├│┼╝ne schorzenia dotycz─ůce serca, ale r├│wnie┼╝ przyczyni─ç si─Ö do utrzymania dobrego, stabilnego zdrowia w przypadku os├│b b─Öd─ůcych np. po zawale.

 

┬Ě┬á Witamina E wspomaga p┼éodno┼Ť─ç.

Witamina E nazywana jest niekiedy potocznie ÔÇ×witamin─ů p┼éodno┼ŤciÔÇŁ. Jest ona niezb─Ödna do pomocy przy prawid┼éowym funkcjonowaniu narz─ůd├│w rozrodczych. Je┼Ťli w organizmie m─Ö┼╝czyzny dojdzie do niedoboru witaminy E, mo┼╝e mie─ç to bardzo przykre konsekwencje, poniewa┼╝ prawdopodobne jest, i┼╝ dojdzie wtedy do nieprawid┼éowo┼Ťci w strukturze m─Öskich plemnik├│w.

 

┬Ě┬á Witamina E odgrywa wa┼╝n─ů rol─Ö w organizmie kobiet b─Öd─ůcych w ci─ů┼╝y.

Witamina E jest niezb─Ödna dla kobiet w okresie ci─ů┼╝y. Ma ona bowiem du┼╝y wp┼éyw na prawid┼éowy rozw├│j p┼éodu. Witamina ta, stosowana w duecie z kwasem foliowym, mo┼╝e zapobiec uszkodzeniom uk┼éadu nerwowego oraz niekiedy cofn─ů─ç rozw├│j wad wrodzonych dziecka. Odpowiednia dzienna dawka witaminy E jest szczeg├│lnie istotna dla kobiet b─Öd─ůcych w III trymestrze ci─ů┼╝y. Jej niedobory w tym okresie, mog─ů skutkowa─ç w skrajnych przypadkach nawet przedwczesnym porodem lub utrat─ů p┼éodu. Zatem, b─Öd─ůc w ci─ů┼╝y warto powa┼╝nie rozwa┼╝y─ç w┼é─ůczenie tego sk┼éadnika do codziennej suplementacji, oczywi┼Ťcie tylko po konsultacji z lekarzem prowadz─ůcym.

 

┬Ě┬á Witamina E ÔÇô ÔÇ×witamin─ů m┼éodo┼ŤciÔÇŁ.

Witamina E nazywana jest ju┼╝ od dawna ÔÇ×witamin─ů m┼éodo┼ŤciÔÇŁ ze wzgl─Ödu na swoje przeciwstarzeniowe dzia┼éanie dla sk├│ry. Jest bowiem silnym antyoksydantem, zdolnym do neutralizacji wolnych rodnik├│w. Co za tym idzie, je┼Ťli b─Ödziemy dostarcza─ç sobie codziennie odpowiedniej ilo┼Ťci tego sk┼éadnika, mo┼╝emy znacz─ůco spowolni─ç proces powstawania zmarszczek. Witamina E, ze wzgl─Ödu na swoje w┼éa┼Ťciwo┼Ťci ÔÇ×upi─Ökszaj─ůceÔÇŁ, ma r├│wnie┼╝ od lat zastosowanie jako sk┼éadnik kosmetyk├│w piel─Ögnacyjnych, g┼é├│wnie dla sk├│r dojrza┼éych.

 

Pozosta┼ée w┼éa┼Ťciwo┼Ťci witaminy E:

  • ochrona organizmu przed stresem oksydacyjnym
  • wsparcie dla funkcjonowania wzroku
  • wp┼éyw na prawid┼éow─ů wydolno┼Ť─ç mi─Ö┼Ťni.

 

 

Witamina E - zapotrzebowanie i dawkowanie

 

Zapotrzebowanie na witamin─Ö E zale┼╝y od kilku czynnik├│w, g┼é├│wnie od wieku, p┼éci oraz stanu fizjologicznego. Tak jak w przypadku wielu innych sk┼éadnik├│w, kobiety w ci─ů┼╝y oraz matki karmi─ůce piersi─ů maj─ů wi─Öksze zapotrzebowanie na t─Ö witamin─Ö.

Dzienne zapotrzebowanie na witamin─Ö E dla poszczeg├│lnych grup wynosi:

  • narodziny do 6. miesi─ůca ┼╝ycia: 4 mg dziennie
  • niemowl─Öta w wieku od 7. do 10. miesi─ůca ┼╝ycia: 5 mg dziennie
  • dzieci w wieku od 1. do 3. roku ┼╝ycia: 6 mg dziennie
  • dzieci w wieku od 4. do 7. roku ┼╝ycia: 7 mg dziennie
  • dzieci w wieku od 9. do 13. roku ┼╝ycia: 11 mg dziennie
  • nastolatki w wieku od 14. do 18. roku ┼╝ycia: 15 mg dziennie
  • doro┼Ťli: 15 mg dziennie
  • kobiety w ci─ů┼╝y: 15 mg dziennie
  • matki karmi─ůce piersi─ů: 19 mg dziennie.

 

 

Niedob├│r witaminy E - objawy i przyczyny

 

Niedob├│r witaminy E jest na szcz─Ö┼Ťcie ci─Ö┼╝ki do uzyskania, gdy┼╝ nawet w przeci─Ötnej, poprawnej diecie dostarczamy jej odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç do organizmu. Jednak, je┼Ťli ju┼╝ nast─ůpi niedob├│r tej witaminy, mo┼╝e by─ç on dla nas niezwykle gro┼║ny. Stan braku witaminy E w organizmie przez d┼éu┼╝szy czas mo┼╝e skutkowa─ç znacznym przyspieszeniem starzenia si─Ö kom├│rek cia┼éa oraz rozwojem ci─Ö┼╝kich chor├│b, jak np. nowotwory, choroba wie┼äcowa czy mia┼╝d┼╝yca. Na niedob├│r tego sk┼éadnika nara┼╝one s─ů przede wszystkim osoby zmagaj─ůce si─Ö z problemami dotycz─ůcymi wch┼éanialno┼Ťci t┼éuszcz├│w, ale r├│wnie┼╝ ludzie cierpi─ůcy na mukowiscydoz─Ö czy celiaki─Ö, oraz na bardzo rzadk─ů chorob─Ö genetyczn─ů ÔÇô zesp├│┼é Bassena ÔÇô Kornzweiga.

 

Symptomy niedoboru witaminy E w organizmie to:

  • og├│lne zm─Öczenie
  • anemia
  • starzenie si─Ö sk├│ry
  • pogorszenie widzenia
  • problemy z koncentracj─ů
  • problemy z z─Öbami i ko┼Ť─çmi
  • wypadanie w┼éos├│w i ┼éamliwo┼Ť─ç paznokci
  • wi─Öksza podatno┼Ť─ç na infekcje
  • problemy mi─Ö┼Ťniowe ÔÇô bolesno┼Ť─ç, w skrajnych przypadkach ÔÇô zanik mi─Ö┼Ťni.

 

Nadmiar witaminy E - objawy i przyczyny przedawkowania

 

Przedawkowanie witaminy E jest zjawiskiem niezwykle rzadkim, gdy┼╝ wydalana jest ona z┬áorganizmu wraz z moczem, jednak, jak w przypadku wszystkich sk┼éadnik├│w, jest to oczywi┼Ťcie osi─ůgalne. Uzyskanie nadmiaru tej witaminy w organizmie mo┼╝liwe jest tylko w przypadku d┼éugotrwa┼éego jej przyjmowania w formie leku w dawce wynosz─ůcej ponad 1000 mg na dzie┼ä. Dostarczana wy┼é─ůcznie w diecie, nigdy nie jest w stanie osi─ůgn─ů─ç w organizmie warto┼Ťci ponad norm─Ö. Jakie s─ů objawy nadmiaru witaminy E?

 

  • os┼éabienie mi─Ö┼Ťni
  • krwawienie
  • b├│le g┼éowy
  • pogorszenie widzenia lub podw├│jne widzenie
  • zm─Öczenie
  • nadmierna senno┼Ť─ç
  • zaburzenia w gospodarce jelitowej.

 

 

 

Źródła witaminy E w jedzeniu

 

Witamina E wyst─Öpuje w wi─Ökszo┼Ťci w produktach pochodzenia ro┼Ťlinnego, g┼é├│wnie tych zawieraj─ůcych znacz─ůc─ů ilo┼Ť─ç t┼éuszczy ÔÇô orzech├│w, nasion czy olej├│w, ale nie tylko. Mo┼╝emy spotka─ç ten sk┼éadnik tak┼╝e w grupie produkt├│w odzwierz─Öcych, jednak lista jedzenia pochodz─ůcego od zwierz─ůt, w kt├│rym znajdziemy witamin─Ö E, nie jest zbyt d┼éuga. Zatem w przypadku tej witaminy, ┼║r├│d┼éa ro┼Ťlinne s─ů zdecydowanie lepsze.

 

Przechodz─ůc do konkretnych informacji, produkty stanowi─ůce dobre ┼║r├│d┼éo witaminy E to:

 

  • oleje, np. s┼éonecznikowy, sojowy, rzepakowy, kukurydziany
  • margaryny na bazie powy┼╝szych olej├│w
  • orzechy laskowe
  • migda┼éy
  • zarodki pszenne
  • otr─Öby pszenne
  • p┼éatki owsiane
  • nasiona s┼éonecznika
  • pestki dyni
  • orzechy w┼éoskie
  • orzechy arachidowe
  • niekt├│re ryby, np. mintaj, ┼éoso┼Ť, makrela, ┼Ťledzie
  • niekt├│re warzywa, np. pomidor, dynia, broku┼é, papryka, kapusta, jarmu┼╝, szpinak, szczypiorek, pietruszka, marchew, brukselka, soja
  • niekt├│re owoce, np. awokado, czarna porzeczka, morela, brzoskwinia
  • dr├│b
  • pieczywo ciemne
  • ry┼╝ br─ůzowy
  • w─ůtr├│bka
  • jaja
  • mleko i przetwory mleczne
  • inne produkty zbo┼╝owe.

 

 

Witamina E ÔÇô kiedy najlepiej przyjmowa─ç?

 

Witamina E, podobnie jak niekt├│re inne witaminy, m.in. A, D czy K, jest sk┼éadnikiem rozpuszczalnym w t┼éuszczach, a co za tym idzie, nale┼╝y przyjmowa─ç j─ů z posi┼ékiem lub zaraz po nim. Wa┼╝ne, by posi┼éek, z kt├│rym lub po kt├│rym j─ů spo┼╝ywamy, by┼é bogaty w┼éa┼Ťnie w t┼éuszcze. Natomiast pora dnia, w kt├│rej stosujemy ten sk┼éadnik, nie jest zbyt istotna.

 

Z czym ┼é─ůczy─ç witamin─Ö E?

 

W celu zwi─Ökszenia wch┼éanialno┼Ťci witaminy E, warto jest po┼é─ůczy─ç j─ů z wi─Ökszymi dawkami witamin z grupy B, witaminy A, C oraz fosforu, selenu, manganu i nienasyconych kwas├│w t┼éuszczowych.

 

Z czym nie ┼é─ůczy─ç witaminy E?

Nale┼╝y pami─Öta─ç o tym, by nie ┼é─ůczy─ç witamy E z lekami na przeczyszczenie oraz ze ┼Ťrodkami hormonalnymi. R├│wnie┼╝ po┼é─ůczenie jej z hormonami tarczycy mo┼╝e pogarsza─ç wch┼éanialno┼Ť─ç tego sk┼éadnika. Ponadto, aktywno┼Ť─ç witaminy E niwelowana jest przez palenie papieros├│w.

Witamina E odporna jest na wysokie temperatury, jednak ci─Ö┼╝ko utrzymuje si─Ö przy temperaturach bardzo niskich ÔÇô mro┼╝eniu oraz przy ekspozycji na tlen i silne dzia┼éanie s┼éo┼äca. Co za tym idzie, produkty zawieraj─ůce ten sk┼éadnik powinny by─ç przechowywane w miejscu zacienionym oraz najlepiej w temperaturze pokojowej lub w lod├│wce.

Produkty z naszego sklepu, kt├│re zawieraj─ů witamin─Ö E

 

Produktem obecnym w naszym sklepie zawieraj─ůcym witamin─Ö E jest Green Superfood Elixir - koktajl o w┼éa┼Ťciwo┼Ťciach pobudzaj─ůco ÔÇô orze┼║wiaj─ůcych wzbogacony o naturaln─ů alternatyw─Ö dla kawy, czyli guaran─Ö. Green Superfood Elixir posiada bardzo poka┼║n─ů ilo┼Ť─ç sk┼éadnik├│w od┼╝ywczych i┬ádzi─Öki temu mo┼╝e by─ç ┼Ťwietnym uzupe┼énieniem dziennego zapotrzebowania cz┼éowieka na owoce i┬áwarzywa. W┼Ťr├│d swoich licznych, idealnie dobranych sk┼éadnik├│w, nasz Elixir posiada w sk┼éadzie m.in. m┼éody j─Öczmie┼ä, czyli superfood maj─ůcy zdolno┼Ť─ç eliminowania toksyn z organizmu, zawieraj─ůcy w sobie liczne witaminy ÔÇô E, A, C, K oraz witaminy z grupy B. Ponadto, w koktajlu tym znajduj─ů si─Ö tak┼╝e cenne superfoods - chlorella oraz spirulina.

 

Zapraszamy serdecznie do zapoznania si─Ö z ofert─ů naszego sklepu internetowego Intenson.pl, gdzie mog─ů Pa┼ästwo znale┼║─ç r├│wnie┼╝┬ánaturalne kolageny oraz ekologiczne suplementy diety ÔÇô produkty potrafi─ůce kompleksowo zadba─ç o nasze zdrowie ÔÇô i to psychicznie, i fizyczne. Ponadto, zapraszamy do zapoznania si─Ö z naszymi┬ápremium superfoods daj─ůcymi ┼Ťwietne rezultaty w kwestii od┼╝ywiania organizmu.

 

 

Niniejszy artyku┼é ma jedynie charakter edukacyjno-informacyjny i nie mo┼╝e zast─ůpi─ç profesjonalnej porady lekarskiej lub u dietetyka.

 

 

Bibliografia

 

  1. Schoendorfer N., Davies P., Micronutrient interrelationships: synergism and antagonism; Micronutritients, 2012
  2. Witaminy i mikroelementy. Przewodnik USP, praca zbiorowa, Warszawa 1998
  3. Colombo ML. An update on vitamin E, tocopherol and tocotrienol-perspectives. Molecules. 2010 Mar