Witamina B2

Witamina B2

Witaminy z grupy B to elementy maj─ůce silny wp┼éyw na nasz organizm. S─ů niezb─Ödnymi sk┼éadnikami dla wielu obszar├│w, wp┼éywaj─ůc na odmienne sfery naszego og├│lnego zdrowia ÔÇô zar├│wno fizycznego, jak i psychicznego. Witamina B2, zwana inaczej ryboflawin─ů, jest to zwi─ůzek organiczny, kt├│ry sk┼éada si─Ö z rybitolu oraz flawiny. Pe┼éni on istotne funkcje dla organizmu, odpowiadaj─ůc za poprawn─ů prac─Ö uk┼éadu immunologicznego, dobry wzrok, ale r├│wnie┼╝ jego dzia┼éanie widoczne mo┼╝e by─ç na zewn─ůtrz w postaci pi─Öknej, zdrowej sk├│ry. Ryboflawina wyst─Öpuje w wielu r├│┼╝nych produktach spo┼╝ywczych, zatem, maj─ůc dobrze zbilansowan─ů diet─Ö, dostarczenie jej odpowiedniej ilo┼Ťci do organizmu nie powinno stanowi─ç wi─Ökszego problemu.

Witamina B2 - co to jest? Najwa┼╝niejsze informacje

 

Witamina B2 jest to sk┼éadnik bardzo istotny dla funkcjonowania ludzkiego organizmu. Uczestniczy w procesie przemiany zar├│wno bia┼éek, t┼éuszcz├│w, jak i w─Öglowodan├│w. Ryboflawina jest tak┼╝e kluczowym sk┼éadnikiem w procesie redukcji hormonu stresu ÔÇô kortyzolu. Ponadto, B2 ma sw├│j udzia┼é we wspomaganiu pracy dr├│g oddechowych, b┼éon ┼Ťluzowych, przewodu pokarmowego oraz naczy┼ä krwiono┼Ťnych. W┼éa┼Ťciwo┼Ťci witaminy B2 s─ů niezast─ůpione, kluczowe dla wielu proces├│w zachodz─ůcych w naszym organizmie, zatem nale┼╝y zadba─ç o jej prawid┼éowy poziom.

 

 

Witamina B2 - w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, zastosowanie. Na co pomaga?

 

Ryboflawina posiada nast─Öpuj─ůce w┼éa┼Ťciwo┼Ťci:

 

ÔÇó┬á┬á┬á┬á Witamina B2 wspiera uk┼éad nerwowy.

Ryboflawina jest bardzo istotnym sk┼éadnikiem dla naszego uk┼éadu nerwowego. Bierze udzia┼é w┬átworzeniu kluczowych neuroprzeka┼║nik├│w, m.in. serotoniny i dopaminy. Serotonina odpowiedzialna jest za sen, ci┼Ťnienie, skurcze mi─Ö┼Ťniowe, natomiast dopamina - za ruch, prac─Ö mi─Ö┼Ťni oraz niekt├│re spo┼Ťr├│d proces├│w emocjonalnych. Niedobory witaminy B2 mog─ů zatem spowodowa─ç rozregulowanie istotnych funkcji uk┼éadu nerwowego.

 

ÔÇó┬á┬á┬á┬á Witamina B2 odgrywa wa┼╝n─ů rol─Ö w procesie widzenia.

Witamina B2 odpowiada w naszym organizmie za transport tlenu do soczewki oka. Chroni wi─Öc przez to nasze oczy przed zachorowaniem na za─çm─Ö, czyli przed zm─Ötnieniem soczewki. Zatem, kiedy zaobserwujemy u siebie symptomy, takie jak ┼ézawienie oczu czy pocz─ůtek problem├│w z wyra┼║nym widzeniem, nale┼╝y jak najszybciej zweryfikowa─ç odpowiednimi badaniami, czy mamy we krwi prawid┼éowy poziom ryboflawiny.

 

ÔÇó┬á┬á┬á┬á Witamina B2 ma sw├│j udzia┼é w procesach utleniania i redukcji.

Udzia┼é ryboflawiny w procesach utleniania i redukcji uwa┼╝any jest na jedn─ů z jej najwa┼╝niejszych r├│l w organizmie. Upraszczaj─ůc, to ona powoduje, ┼╝e spo┼╝ywane przez nas bia┼éka, t┼éuszcze i w─Öglowodany przemieniaj─ů si─Ö w ciele w energi─Ö, niezb─Ödn─ů nam do ruchu i wielu innych funkcji codziennego ┼╝ycia. B2 pomaga ponadto przemienia─ç inne witaminy, np. witamin─Ö B6, w postacie czynne.

 

ÔÇó┬á┬á┬á┬á Witamina B2 wzmaga dzia┼éanie insuliny.

Ryboflawina pobudza dzia┼éanie insuliny, a co za tym idzie pomaga organizmowi wzbrania─ç si─Ö przed rozwojem insulinooporno┼Ťci, kt├│ra z czasem mo┼╝e przekszta┼éci─ç si─Ö w cukrzyc─Ö.

 

 

Jakie inne, r├│wnie istotne funkcje odgrywa w naszym organizmie witamina B2?

  • jest niezb─Ödna do wydzielania kortyzolu
  • zapewnia prawid┼éowy wzrost u dzieci (st─ůd cz─Östo podaje si─Ö j─ů w formie suplementu diety dzieciom w okresie szybkiego wzrostu i rozwoju)
  • ma sw├│j udzia┼é w procesie tworzenia czerwonych p┼éytek krwi
  • chroni drogi oddechowe przed czynnikami zewn─Ötrznymi
  • dba o poprawny stan b┼éony ┼Ťluzowej
  • wspiera gospodark─Ö hormonaln─ů
  • chroni przed stresem oksydacyjnym
  • pomaga chroni─ç kobiety przed depresj─ů poporodow─ů
  • zmniejsza cz─Östotliwo┼Ť─ç, czas trwania i nat─Ö┼╝enie atak├│w migreny (podawana w odpowiednio du┼╝ej dawce)
  • pomaga i mo┼╝e dodawa─ç energii w stanie zm─Öczenia i znu┼╝enia
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na niekt├│re nowotwory, m.in. nowotw├│r jelita grubego
  • ma sw├│j wa┼╝ny udzia┼é w procesie przemiany materii.

 

 

Witamina B2  - zapotrzebowanie i dawkowanie

 

Zapotrzebowanie na witamin─Ö B2 zale┼╝y od kilku czynnik├│w, m.in. wieku oraz p┼éci. Jest natomiast par─Ö innych przypadk├│w i uwarunkowa┼ä, kiedy jej zapotrzebowanie w organizmie wzrasta. Wi─Ökszych dawek ryboflawiny potrzebuj─ů:

  • kobiety w ci─ů┼╝y i matki karmi─ůce piersi─ů
  • sportowcy oraz osoby pracuj─ůce fizycznie
  • osoby b─Öd─ůce w d┼éugotrwa┼éym, silnym stresie
  • osoby stosuj─ůce restrykcyjne diety odchudzaj─ůce
  • dzieci w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju
  • seniorzy
  • osoby chore na nadczynno┼Ť─ç tarczycy, choroby jelit i w─ůtroby oraz nowotwory
  • osoby borykaj─ůce si─Ö z d┼éugotrwa┼é─ů gor─ůczk─ů lub biegunk─ů
  • osoby b─Öd─ůce po chirurgicznym usuni─Öciu ┼╝o┼é─ůdka.

 

Zapotrzebowanie na witaminę B2 poszczególnych grup osób, podzielonych ze względu na płeć oraz wiek, wynosi:

  • dzieci w wieku 1-3 lat ÔÇö 0,5 mg na dzie┼ä
  • dzieci w wieku 4-6 lat ÔÇö 0,6 mg na dzie┼ä
  • dzieci w wieku 7-9 lat ÔÇö 0,9 mg na dzie┼ä
  • dzieci w wieku 10-12 lat ÔÇö 1 mg na dzie┼ä
  • ch┼éopcy w wieku 13-18 lat ÔÇö 1,3 mg na dzie┼ä
  • dziewcz─Öta w wieku 13-18 lat ÔÇö 1,1 mg na dzie┼ä
  • doro┼Ťli m─Ö┼╝czy┼║ni ÔÇö 1,3 mg na dzie┼ä
  • doros┼ée kobiety ÔÇö 1,1 mg na dzie┼ä
  • kobiety w ci─ů┼╝y ÔÇö 1,4 mg na dzie┼ä
  • kobiety karmi─ůce piersi─ů ÔÇö 1,6 mg na dzie┼ä.

W wyj─ůtkowych przypadkach dzienne dawki witaminy B2 mog─ů zosta─ç zwi─Ökszone, nawet znacz─ůco. Podaj─ůc przyk┼éad, niekiedy osoby borykaj─ůce si─Ö z ci─Ö┼╝kimi przypadkami migren leczone s─ů du┼╝ymi dawkami witaminy B2 (nawet do 400 mg dziennie), oczywi┼Ťcie pod ┼Ťcis┼éym nadzorem lekarza.

 

Niedob├│r witaminy B2 - objawy i przyczyny

 

Niedob├│r ryboflawiny ma do siebie to, ┼╝e ci─Ö┼╝ko go rozpozna─ç. Jego objawy mog─ů by─ç mylone z┬áobjawami niedobor├│w innych sk┼éadnik├│w, wi─Öc najlepiej jest w tym przypadku zawsze potwierdzi─ç swoje podejrzenia stosownymi badaniami krwi. Mo┼╝e wyst─ůpi─ç bardzo wiele symptom├│w mog─ůcych wskazywa─ç, ┼╝e mamy do czynienia z brakami witaminy B2 w naszym organizmie.

Pierwszym rodzajem s─ů objawy zwi─ůzane z oczami:

  • uczucie piasku pod powiekami
  • zm─Ötnienie soczewki
  • ┼Ťwiat┼éowstr─Öt.

Cz─Östo w sytuacji niedoboru witaminy B2 mamy do czynienia z symptomami zwi─ůzanymi ze sk├│r─ů, takimi jak:

  • ┼éuszczenie si─Ö sk├│ry na twarzy
  • zajady
  • stany zapalne sk├│ry
  • ┼éojotok.

Niekiedy mamy do czynienia tak┼╝e ze zmianami w jamie ustnej, takimi jak:

  • zapalenie ┼Ťluz├│wki jamy ustnej
  • afty
  • ple┼Ťniawki.

Innymi objawami niedoboru ryboflawiny s─ů:

  • migreny
  • zawroty g┼éowy
  • problemy z koncentracj─ů
  • nadmierne zm─Öczenie i senno┼Ť─ç
  • dra┼╝liwo┼Ť─ç.

Ponadto, z powodu zbyt ma┼éej ilo┼Ťci B2 w naszym organizmie, mog─ů ucierpie─ç r├│wnie┼╝ w┼éosy i┬ápaznokcie. W┼éosy mog─ů sta─ç si─Ö s┼éabe i nadmiernie wypada─ç, natomiast paznokcie - kruszy─ç si─Ö i┬á┼éama─ç.

 

Nadmiar witaminy B2 - objawy i przyczyny przedawkowania

 

Oczywi┼Ťcie istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç przedawkowania witaminy B2, tak jak w przypadku ka┼╝dej innej witaminy, jednak jest to trudne do osi─ůgni─Öcia, poniewa┼╝ jej nadmiar wydalany jest wraz z moczem. Skutki uboczne mog─ů si─Ö pojawi─ç dopiero po spo┼╝yciu bardzo du┼╝ej ilo┼Ťci ryboflawiny. Najbardziej charakterystyczne objawy przedawkowania witaminy B2 to:

  • ciemno┼╝├│┼éty kolor moczu
  • objawy dotycz─ůce uk┼éadu pokarmowego ÔÇô wymioty, biegunki, nudno┼Ťci, b├│le ┼╝o┼é─ůdka.

 

 

Źródła witaminy B2 w jedzeniu

 

Witamina B2 wyst─Öpuje zar├│wno w produktach pochodzenia ro┼Ťlinnego, jak i zwierz─Öcego, wi─Öc, posiadaj─ůc wiedz─Ö w czym si─Ö znajduje, mo┼╝na spo┼╝ywa─ç jej odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç b─Öd─ůc zar├│wno na diecie, na kt├│rej jemy mi─Öso, jak i na diecie wegetaria┼äskiej b─ůd┼║ wega┼äskiej. Lista produkt├│w, w kt├│rych znajduje si─Ö ryboflawina, jest bardzo zr├│┼╝nicowana pod wzgl─Ödem smak├│w, wi─Öc ka┼╝dy na pewno znajdzie w┼Ťr├│d nich co┼Ť dopasowanego pod swoje preferencje.

 

Przechodz─ůc do konkretnych informacji, produkty stanowi─ůce dobre ┼║r├│d┼éo B2, to:

 

  • mi─Öso drobiowe
  • mi─Öso wieprzowe
  • w─ůtr├│bka
  • ziemniaki
  • produkty zbo┼╝owe
  • suche nasiona ro┼Ťlin str─ůczkowych
  • mleko i przetwory mleczne
  • jaja
  • grzyby
  • banany
  • truskawki
  • morele
  • ┼Ťliwki
  • daktyle
  • migda┼éy
  • orzechy w┼éoskie
  • nasiona np. s┼éonecznika, dyni, sezamu
  • zielone warzywa np. rukola, broku┼é, karczochy
  • dro┼╝d┼╝e.

 

Warto wspomnie─ç, ┼╝e aby nie wyp┼éuka─ç z powy┼╝szych produkt├│w zawarto┼Ťci witaminy B2, nale┼╝y przy ich przyrz─ůdzaniu, np. gotowaniu, ograniczy─ç ilo┼Ť─ç wody. Ponadto, produkty zawieraj─ůce ryboflawin─Ö nie powinny by─ç wystawiane na dzia┼éanie promieni s┼éonecznych.

 

 

Witamina B2 ÔÇô kiedy najlepiej przyjmowa─ç?

 

Witamin─Ö B2, tak jak reszt─Ö witamin z grupy B, powinno si─Ö stosowa─ç rano, maksymalnie przed po┼éudniem, gdy┼╝ jedn─ů z w┼éa┼Ťciwo┼Ťci tych sk┼éadnik├│w jest dostarczanie energii, lekkie pobudzenie.

 

Z czym ┼é─ůczy─ç witamin─Ö B2?

 

W celu zwi─Ökszenia wch┼éaniania witaminy B2, najlepiej jest po┼é─ůczy─ç j─ů z innymi witaminami z┬ágrupy B, przede wszystkim z witaminami B1, B3 oraz B6.

 

Z czym nie ┼é─ůczy─ç witaminy B2?

Nale┼╝y unika─ç ┼é─ůczenia ryboflawiny z alkoholem, gdy┼╝ w spos├│b znacz─ůcy upo┼Ťledza on jej wch┼éanianie. Ponadto, wszystkie witaminy z grupy B wch┼éaniaj─ů si─Ö gorzej po┼é─ůczone z: nikotyn─ů, tabletkami antykoncepcyjnymi, hormonami steroidowymi, niekt├│rymi lekami przeciwnowotworowymi, niekt├│rymi lekami na serce, kaw─ů oraz herbat─ů.

Produkty z naszego sklepu, kt├│re zawieraj─ů witamin─Ö B2

 

Produktem, kt├│ry mamy w ofercie naszego sklepu, zawieraj─ůcym witamin─Ö B2, jest Bio chlorella w proszku lub Bio chlorella w tabletkach ÔÇô produkt stanowi─ůcy wspania┼ée ┼║r├│d┼éo antyoksydant├│w, ale r├│wnie┼╝ wi─ů┼╝─ůcy toksyny oraz metale ci─Ö┼╝kie, co powoduje ich usuwanie, by nast─Öpnie przyczynia─ç si─Ö do poprawnego funkcjonowania naszej w─ůtroby. Chlorella ponadto, dzi─Öki temu, ┼╝e ma w┬ásk┼éadzie B2 i inne witaminy z grupy B, wspiera nasz─ů odporno┼Ť─ç, chroni─ůc np. przed przezi─Öbieniami.

 

Kolejnym produktem, posiadaj─ůcym w┼Ťr├│d swoich licznych, dobroczynnych sk┼éadnik├│w witamin─Ö B2, kt├│ry jest dost─Öpny w naszym sklepie internetowym, jest┬á Bio spirulina w proszku lub Bio spirulina w tabletkach. Jej stosowanie to du┼╝e wsparcie dla naszego systemu immunologicznego oraz pomoc przy utrzymywaniu dobrego poziomu glukozy we krwi. Spirulina mo┼╝e by─ç dodatkowym boosterem energii w ci─ůgu dnia, a tak┼╝e pomaga nam w kontroli masy cia┼éa. Chlorofil, czyli jeden z licznych sk┼éadnik├│w spiruliny, ze wzgl─Ödu na swoje dzia┼éania dla sk├│ry nazywany jest trafnie ÔÇ×eliksirem m┼éodo┼ŤciÔÇŁ.

Nast─Öpnym produktem dost─Öpnym na stronie Intenson.pl, kt├│ry w swoim sk┼éadzie ma ryboflawin─Ö, jest Yerba Mate CBSe silueta. Jest to nap├│j o licznych w┼éa┼Ťciwo┼Ťciach prozdrowotnych. Pomaga on pozbywa─ç si─Ö toksyn, ale tak┼╝e chroni w─ůtrob─Ö, wspiera uk┼éad trawienny oraz wp┼éywa pozytywnie na nasz─ů kondycj─Ö psychiczn─ů.

Kolejny produkt dost─Öpny w naszym sklepie z witamin─ů B2 w sk┼éadzie to Green Superfood Elixir, czyli niezwyk┼éy koktajl o w┼éa┼Ťciwo┼Ťciach orze┼║wiaj─ůcych zawieraj─ůcy zdrowsz─ů alternatyw─Ö dla kawy o podobnych w┼éa┼Ťciwo┼Ťciach ÔÇô guaran─Ö. Green Superfood Elixir mo┼╝e pom├│c nam w skutecznym uzupe┼énianiu zapotrzebowania naszego organizmu na owoce i warzywa. Na li┼Ťcie naturalnych, dobroczynnych sk┼éadnik├│w, kt├│re zawiera, mo┼╝emy znale┼║─ç np. chlorell─Ö, spirulin─Ö czy m┼éody j─Öczmie┼ä.

 

Zapraszamy do zapoznania si─Ö z produktami naszej marki, dost─Öpnymi na stronie internetowej Intenson.pl. Znajd─ů na niej Pa┼ästwo m.in.┬áekologiczne suplementy diety oraz┬ánaturalne kolageny, wspieraj─ůce nasze zdrowie fizyczne i kondycj─Ö psychiczn─ů. Polecamy r├│wnie┼╝ sprawdzenie naszych┬á premium superfoods daj─ůcych ┼Ťwietne wsparcie dla od┼╝ywienia organizmu.

 

 

Niniejszy artyku┼é ma jedynie charakter edukacyjno-informacyjny i nie mo┼╝e zast─ůpi─ç profesjonalnej porady lekarskiej lub u dietetyka.

 

 

Bibliografia

 

  • . Schoendorfer N., Davies P., Micronutrient interrelationships: synergism and antagonism; Micronutritients, 2012
  • . Witaminy i mikroelementy. Przewodnik USP, praca zbiorowa, Warszawa 1998
  • . Gaw─Öcki J., Hryniewiecki L. red.: ┼╗ywienie cz┼éowieka. Podstawy nauki o ┼╝ywieniu. PWN, 2008
  • . Moszczy┼äski P, Py─ç R. Biochemia witamin; cz─Ö┼Ť─ç 1. Witaminy grupy B i koenzymy. Wydawnictwo Naukowe PWN. 1998