Witamina B12

Witamina B12

Witaminy z grupy B s─ů zdecydowanie jednymi z bardziej kluczowych sk┼éadnik├│w dla naszego organizmu. Wykazuj─ů dzia┼éania na liczne obszary, zapewniaj─ůc nam dobre zdrowie i samopoczucie psychiczne. Witamina B12 jest sk┼éadnikiem niezwykle wa┼╝nym, r├│┼╝norodnym w swoich licznych dobroczynnych dzia┼éaniach. Niestety organizm cz┼éowieka samodzielnie nie jest w stanie jej wytworzy─ç, zatem musimy dostarcza─ç jej sobie wraz z po┼╝ywieniem lub stosuj─ůc suplementy diety j─ů zawieraj─ůce. Wyst─Öpuje ona g┼é├│wnie w produktach pochodzenia zwierz─Öcego, przede wszystkim mi─Ösie. B12, inaczej zwana kobalamin─ů, posiada najwi─Öksz─ů struktur─Ö spo┼Ťr├│d wszystkich witamin. Jako suplement, mo┼╝na znale┼║─ç j─ů na rynku w r├│┼╝nych formach, z odmienn─ů trwa┼éo┼Ťci─ů i┬ástruktur─ů.

Witamina B12 - co to jest? Najwa┼╝niejsze informacje

 

Witamina B12 to jedna z najwa┼╝niejszych, najcz─Ö┼Ťciej stosowanych i polecanych przez lekarzy oraz dietetyk├│w witamin z grupy B. Kobalamina jest na tyle kluczowym sk┼éadnikiem dla organizmu cz┼éowieka, ┼╝e niemal zawsze w przypadku og├│lnego z┼éego samopoczucia zaleca si─Ö sprawdzenie jej poziomu poprzez wykonanie stosownego badania krwi, aby sprawdzi─ç czy wynik jest prawid┼éowy, czy mo┼╝e mamy do czynienia z niedoborem. B12 ma szereg pozytywnych, czasem wr─Öcz niezb─Ödnych do og├│lnego funkcjonowania organizmu, w┼éa┼Ťciwo┼Ťci.

 

 

Witamina B12 ÔÇô w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, zastosowanie. Na co pomaga?

 

Kobalamina posiada nast─Öpuj─ůce w┼éa┼Ťciwo┼Ťci:

 

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á Witamina B12 jest niezb─Ödna do prawid┼éowej produkcji krwinek czerwonych.

Witamina B12 ma sw├│j znacz─ůcy udzia┼é w wytwarzaniu czerwonych cia┼éek krwi, kt├│rych niedob├│r sprawia, ┼╝e w organizmie mo┼╝e doj┼Ť─ç do anemii, czyli niedokrwisto┼Ťci. Podaj─ůc B12, zar├│wno do┼╝ylnie, jak i doustnie, mo┼╝na skutecznie i szybko zwalczy─ç t─Ö chorob─Ö.

 

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á Witamina B12 dba o uk┼éad nerwowy.

Regularna suplementacja witaminy B12 mo┼╝e znacz─ůco pom├│c w pracy naszego uk┼éadu nerwowego, a co za tym idzie usprawni─ç nauk─Ö, poprawi─ç og├│ln─ů koncentracj─Ö i znacz─ůco wesprze─ç psychik─Ö cz┼éowieka, pomagaj─ůc zachowa─ç r├│wnowag─Ö. Dzieje si─Ö tak, poniewa┼╝ kobalamina ma zdolno┼Ť─ç do wsp├│┼étworzenia neuroprzeka┼║nik├│w nerwowych, kt├│re zajmuj─ů si─Ö przenoszeniem informacji mi─Ödzy kom├│rkami oraz wzmacnia otoczk─Ö melinow─ů ochraniaj─ůc─ů kom├│rki nerwowe.

 

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á Witamina B12 przyczynia si─Ö do zmniejszania poziomu homocysteiny.

Homocysteina jest to aminokwas, kt├│rego nadmiar mo┼╝e by─ç powodem chor├│b sercowo ÔÇô naczyniowych. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem do najszybszego jej zmniejszenia w organizmie jest regularna suplementacja witamin z grupy B ÔÇô g┼é├│wnie B12, B6 oraz B9 (kwas foliowy).

 

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á Witamina B12 pozytywnie wp┼éywa na gospodark─Ö hormonaln─ů.

D┼éugotrwa┼éy niedob├│r witaminy B12 w organizmie mo┼╝e znacz─ůco przyczyni─ç si─Ö do rozwoju zaburze┼ä hormonalnych, a w efekcie utrudni─ç starania o ci─ů┼╝─Ö, a tak┼╝e p├│┼║niejsze jej utrzymanie.

 

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á Witamina B12 wspomaga leczenie chor├│b umys┼éowych, niekt├│rych nowotwor├│w, stwardnienia rozsianego, AIDS i artretyzmu.

Mnogo┼Ť─ç i r├│┼╝norodno┼Ť─ç potwierdzonych poprzez liczne badania dzia┼éa┼ä witaminy B12, je┼Ťli chodzi o wspomaganie leczenia odmiennych chor├│b, r├│wnie┼╝ tych bardzo ci─Ö┼╝kich jak np. nowotwory, absolutnie zach─Öca do rozwa┼╝enia stosowania jej w codziennej suplementacji.

 

┬Ě┬á Witamina B12 dodaje energii, usprawniaj─ůc aktywno┼Ť─ç organizmu.

Udowodniono dzia┼éanie kobalaminy na przyrost energii w ci─ůgu dnia. Efektem jej suplementacji jest zmniejszenie zm─Öczenia i znu┼╝enia. Pomaga ona utrzyma─ç dobry poziom aktywno┼Ťci fizycznej i┬áusprawni─ç prac─Ö mi─Ö┼Ťni, zatem jej stosowanie warte jest rozwa┼╝enia w przypadku os├│b ─çwicz─ůcych na co dzie┼ä fizycznie, sportowc├│w, ale tak┼╝e os├│b mniej aktywnych, kt├│re chcia┼éyby np. rozpocz─ů─ç proces dbania o sylwetk─Ö poprzez treningi.

 

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á Witamina B12 wspomaga uk┼éad odporno┼Ťciowy.

Kobalamina usprawnia funkcjonowanie uk┼éadu odporno┼Ťciowego, wi─Öc warto si─Öga─ç po ni─ů w┬áokresie jesienno ÔÇô zimowym oraz wczesn─ů wiosn─ů, kiedy nasz organizm jest bardziej podatny np. na przezi─Öbienia.

 

 

Witamina B12  - zapotrzebowanie i dawkowanie

 

Zapotrzebowanie na witamin─Ö B12 zale┼╝y od wielu czynnik├│w, jak indywidualne potrzeby organizmu, stosowana dieta, poziom aktywno┼Ťci fizycznej, intensywno┼Ť─ç stresu na co dzie┼ä, czy wiek. Przyk┼éadowo, osoba, kt├│ra wykazuje wi─Öksze ni┼╝ przeci─Ötne nat─Ö┼╝enie stresu, powinna zadba─ç, by dostarcza─ç jej wi─Öcej. R├│wnie┼╝ kobietom b─Öd─ůcym w ci─ů┼╝y oraz karmi─ůcym piersi─ů zaleca si─Ö przyjmowanie kobalaminy w wi─Ökszych ilo┼Ťciach.

┬áWed┼éug Instytutu ┼╗ywno┼Ťci i ┼╗ywienia zalecane dzienne dawki witaminy B12 wynosz─ů:

  • dzieci od 1. roku ┼╝ycia do 3 lat ÔÇô 0,9 ┬Ág na dob─Ö
  • dzieci od 4 do 6 lat ÔÇô 1,2 ┬Ág na dob─Ö
  • dzieci od 7 do 9 lat ÔÇô 1,8 ┬Ág na dob─Ö
  • dzieci od 10 lat i m┼éodzie┼╝ ÔÇô od 1,8 ┬Ág do 2,4 ┬Ág na dob─Ö
  • doro┼Ťli ÔÇô 2,4 ┬Ág na dob─Ö
  • kobiety w ci─ů┼╝y ÔÇô 2,6 ┬Ág na dob─Ö
  • kobiety karmi─ůce piersi─ů ÔÇô 2,8 ┬Ág na dob─Ö.

 

 

Niedob├│r witaminy B12 - objawy i przyczyny

 

Jest tylko w─ůska grupa produkt├│w spo┼╝ywczych, w kt├│rych obecna jest witamina B12. S─ů to g┼é├│wnie produkty odzwierz─Öce, przede wszystkim mi─Öso, ale r├│wnie┼╝ mleko, przetwory mleczne oraz jaja. Co zatem nietrudno stwierdzi─ç, wyj─ůtkowo nara┼╝one na niedob├│r kobalaminy s─ů osoby na diecie wegetaria┼äskiej oraz, przede wszystkim, wega┼äskiej, prowadz─ůce swoj─ů diet─Ö w┬ánieodpowiednio zbilansowany spos├│b, nie dbaj─ůce o dostarczanie swojemu organizmowi kobalaminy np. w formie kapsu┼éek. R├│wnie┼╝ zwi─Ökszone ryzyko niedoboru B12 maj─ů ludzie w wieku powy┼╝ej 50 lat, kobiety w ci─ů┼╝y stosuj─ůce nieodpowiedni─ů diet─Ö, osoby, u kt├│rych wyst─Öpuj─ů choroby uk┼éadu trawiennego oraz pacjenci po operacjach jelit.

 

Pierwszy, najbardziej obrazowy i najprostszy do zauwa┼╝enia objaw niedoboru witaminy B12 to b┼éyszcz─ůcy, g┼éadki j─Özyk o intensywnej czerwonej barwie i pojawiaj─ůcych si─Ö na nim owrzodzeniach. Jednak istnieje ca┼éy szereg symptom├│w, kt├│re mog─ů u┼éatwi─ç nam obserwacj─Ö, ┼╝e┬ámamy zbyt niski poziom kobalaminy we krwi.

Objawy te mo┼╝na podzieli─ç na:

  1. Objawy neurologiczne:
  • b├│le g┼éowy
  • szum w uszach
  • zaburzenia r├│wnowagi.
  1. Objawy psychiczne:
  • brak energii
  • spadki nastroju
  • skrajne zm─Öczenie, wyczerpanie organizmu.
  1. Pozostałe objawy:
  • ko┼éatanie serca
  • duszno┼Ťci
  • utrata apetytu i masy cia┼éa
  • blado┼Ť─ç sk├│ry
  • problemy z p┼éodno┼Ťci─ů.

 

┬áW przypadku, kiedy niedob├│r witaminy B12 przeradza si─Ö w niedokrwisto┼Ť─ç, mog─ů wyst─Öpowa─ç r├│wnie┼╝ nast─Öpuj─ůce objawy:

  • zaburzenia widzenia
  • znaczne pogorszenie pami─Öci i koncentracji
  • uczucie mrowienia ko┼äczyn
  • depresja i stany l─Ökowe.

 

Nadmiar witaminy B12 - objawy i przyczyny przedawkowania

 

Istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç przekroczenia prawid┼éowego poziomu witaminy B12 w organizmie, cho─ç jej przedawkowanie jest zjawiskiem niezwykle rzadkim, poniewa┼╝ jej znacz─ůca ilo┼Ť─ç wydalana jest z┬ánaszego organizmu wraz z moczem. Jednak nadmiar mo┼╝e nast─ůpi─ç, kiedy stosuje si─Ö j─ů w spos├│b nierozs─ůdny, np. w zbyt du┼╝ych dawkach, przekraczaj─ůcych rekomendowane dzienne zalecenia lub jedz─ůc spor─ů ilo┼Ť─ç mi─Ösa w po┼é─ůczeniu ze stosowaniem B12 w formie suplementu diety. Jakie s─ů objawy nadmiaru kobalaminy?

 

  • reakcje alergiczne, np. uczulenia
  • sucho┼Ť─ç warg lub krwawienie z nosa
  • wzd─Öcia lub biegunki
  • zaburzenia naczyniowe
  • ┼Ťwi─ůd i wysypki
  • zaostrzenie tr─ůdziku r├│┼╝owatego, je┼Ťli wyst─Öpuje
  • w przypadku kobiet w ci─ů┼╝y ÔÇô zwi─Ökszone ryzyko zaburze┼ä ze spektrum autyzmu u dziecka

 

 

 

Źródła witaminy B12 w jedzeniu

 

Witamina B12 jest dost─Öpna w okre┼Ťlonej grupie po┼╝ywienia ÔÇô grupie produkt├│w pochodzenia zwierz─Öcego, g┼é├│wnie w mi─Ösie. Poza ┼║r├│d┼éami odzwierz─Öcymi, pozosta┼éych jest bardzo niewiele┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á i posiadaj─ů one na tyle niewielk─ů zawarto┼Ť─ç kobalaminy, ┼╝e b─Öd─ůc na diecie wegetaria┼äskiej lub, przede wszystkim, wega┼äskiej, wr─Öcz niemo┼╝liwe by┼éoby unikni─Öcie jej niedoboru bez regularnej suplementacji.

 

Przechodz─ůc do konkretnych informacji, produkty stanowi─ůce dobre ┼║r├│d┼éo B12, to:

 

  • mi─Öso, przede wszystkim nerki i w─ůtroby ÔÇô ciel─Öce, wo┼éowe, drobiowe
  • dr├│b
  • jaja kurze
  • mleko i przetwory mleczne
  • ryby
  • owoce morza, m.in. krewetki, ma┼é┼╝e, o┼Ťmiornice
  • produkty ro┼Ťlinne oraz algi poddane fermentacji, np. kiszonki.

 

 

Witamina B12 ÔÇô kiedy najlepiej przyjmowa─ç?

 

Witamin─Ö B12, tak jak reszt─Ö witamin z grupy B, nale┼╝y stosowa─ç rano, maksymalnie przed po┼éudniem, poniewa┼╝ jedn─ů z ich w┼éa┼Ťciwo┼Ťci jest dostarczanie energii, lekkie pobudzenie. W┬áprzypadku kobalaminy, wyj─ůtkowe na tle innych suplement├│w diety jest to, i┼╝ mo┼╝na bra─ç j─ů zar├│wno na czczo, z posi┼ékiem, jak i po posi┼éku.

 

Z czym ┼é─ůczy─ç witamin─Ö B12?

 

W celu zwi─Ökszenia wch┼éaniania witaminy B12, najlepiej jest po┼é─ůczy─ç j─ů z innymi witaminami z┬ágrupy B. Poza tym, poprawa wch┼éanialno┼Ťci nast─Öpuje tak┼╝e po po┼é─ůczeniu kobalaminy z┬áwitamin─ů A oraz potasem.

 

Z czym nie ┼é─ůczy─ç witaminy B12?

Nale┼╝y unika─ç ┼é─ůczenia kobalaminy z alkoholem, gdy┼╝ w spos├│b znacz─ůcy upo┼Ťledza on jej wch┼éanianie. Ponadto, wszystkie witaminy z grupy B wch┼éaniaj─ů si─Ö gorzej po┼é─ůczone z: nikotyn─ů, tabletkami antykoncepcyjnymi, hormonami steroidowymi, niekt├│rymi lekami przeciwnowotworowymi, niekt├│rymi lekami na serce, kaw─ů oraz herbat─ů.

Produkty z naszego sklepu, kt├│re zawieraj─ů witamin─Ö B12

Produktem dost─Öpnym w naszym sklepie, kt├│ry w swoim sk┼éadzie zawiera witamin─Ö B1, jest Bio chlorella w proszku oraz Bio chlorella w tabletkach, stanowi─ůca ┼Ťwietne ┼║r├│d┼éo antyoksydant├│w, kt├│re maj─ů zdolno┼Ť─ç ochrony organizmu przed stresem antyoksydacyjnym. Ponadto chlorella wi─ů┼╝e metale ci─Ö┼╝kie i toksyny, by nast─Öpnie usuwa─ç je z organizmu, co mo┼╝e by─ç przyczyn─ů lepszego funkcjonowania organizmu. Dzi─Öki dodatkowi witaminy B12, produkt ten usprawnia dzia┼éanie uk┼éadu odporno┼Ťciowego oraz wspomaga aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů, zmniejszaj─ůc uczucie zm─Öczenia i┬áznu┼╝enia.

Kolejnym produktem z naszego sklepu, kt├│ry w swoim bogatym sk┼éadzie zawiera witamin─Ö B12, jest Bio spirulina w proszku lub Bio spirulina w tabletkach. Stosuj─ůc ten produkt, otrzymujemy wsparcie dla systemu immunologicznego oraz dla utrzymywania dobrego poziomu glukozy we krwi. Spirulina pozwala te┼╝ podwy┼╝szy─ç poziom naszej energii oraz dba o prawid┼éow─ů mas─Ö cia┼éa. Produkt ten zawiera cenny chlorofil, zwany potocznie ÔÇ×eliksirem m┼éodo┼ŤciÔÇŁ.

Nast─Öpnym produktem naszej marki posiadaj─ůcym w sk┼éadzie kobalamin─Ö, jest Yerba Mate CBSe silueta, nap├│j pe┼éen zdrowotnych w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, do kt├│rych zaliczamy m.in. wspomaganie pozbywania si─Ö toksyn z organizmu, ochron─Ö w─ůtroby, usprawnienie trawienia czy popraw─Ö og├│lnego samopoczucia psychicznego.

Kolejny produkt z naszego sklepu zawieraj─ůcy witamin─Ö B12, to nasz Green Superfood Elixir ÔÇô koktajl o w┼éa┼Ťciwo┼Ťciach pobudzaj─ůcych, maj─ůcy w sk┼éadzie guaran─Ö ÔÇô naturalne ┼║r├│d┼éo, daj─ůce nam energi─Ö podobn─ů do tej, kt├│r─ů mamy po wypiciu porannej kawy. Elixir ten jest idealnym dope┼énieniem dziennego zapotrzebowania naszego organizmu na warzywa oraz owoce. Koktajl ma liczne, zbawienne dla organizmu sk┼éadniki w┼Ťr├│d nich s─ů mi─Ödzy innymi: chlorella, spirulina, guarana czy m┼éody j─Öczmie┼ä.

 

Zapraszamy r├│wnie┼╝ do odwiedzenia naszego sklepu Intenson.pl w celu zapoznania si─Ö z dost─Öpnymi produktami, takimi jak nasze┬áekologiczne suplementy diety, naturalne kolageny oraz┬á premium superfoods. Wspieraj─ů one zdrowie psychiczne oraz fizycznie, od┼╝ywiaj─ůc i wzbogacaj─ůc organizm o cenne, dobroczynne sk┼éadniki.

 

 

Niniejszy artyku┼é ma jedynie charakter edukacyjno-informacyjny i nie mo┼╝e zast─ůpi─ç profesjonalnej porady lekarskiej lub u dietetyka.

 

 

Bibliografia

 

  1. Schoendorfer N., Davies P., Micronutrient interrelationships: synergism and antagonism; Micronutritients, 2012
  2. Witaminy i mikroelementy. Przewodnik USP, praca zbiorowa, Warszawa 1998
  3. Normy ┼╝ywienia dla Populacji Polski, Instytut ┼╗ywno┼Ťci i ┼╗ywienia, 2017
  4. Moszczy┼äski P., Py─ç R.; Biochemia witamin; cz─Ö┼Ť─ç 1. Witaminy grupy B i koenzymy. Wydawnictwo Naukowe PWN. 1998
  5. Wartanowicz M. Witaminy rozpuszczalne w wodzie, [w:] Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Gawęcki, L. Hryniewiecki (red.), Warszawa 2007