Witamina B1

Witamina B1

Witaminy z grupy B to jedne z najwa┼╝niejszych sk┼éadnik├│w dla naszego organizmu. Oddzia┼éuj─ů na bardzo wiele obszar├│w, b─Öd─ůc gwarantem naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. Witamina B1, inaczej zwana tiamin─ů, zosta┼éa wyodr─Öbniona spo┼Ťr├│d witamin z grupy B dopiero na pocz─ůtku XX wieku, jednak ju┼╝ du┼╝o wcze┼Ťniej jej w┼éa┼Ťciwo┼Ťci wzbudza┼éy ogromne zainteresowanie w┼Ťr├│d badaczy. Tiamina wyst─Öpuje w niekt├│rych produktach pochodzenia ro┼Ťlinnego, g┼é├│wnie nasionach i┬áorzechach oraz kilku pochodzenia zwierz─Öcego ÔÇô przede wszystkim w wieprzowinie. Jako suplement diety, najcz─Ö┼Ťciej mo┼╝emy znale┼║─ç j─ů w formie kapsu┼éek.

Witamina B1 - co to jest? Najwa┼╝niejsze informacje

 

Witamina B1 odgrywa wiele istotnych r├│l w organizmie cz┼éowieka. Przeprowadzono szereg bada┼ä udowadniaj─ůcych jej szerokie, r├│┼╝norodne spektrum dzia┼éa┼ä i zastosowa┼ä. Jest ona niezb─Ödna do prawid┼éowego funkcjonowania organizmu. Ma znacz─ůcy wp┼éyw na uk┼éad nerwowy i sercowo-naczyniowy oraz wspiera uk┼éad odporno┼Ťciowy. Warto zag┼é─Öbi─ç si─Ö w wiedz─Ö na temat dobroczynnych w┼éa┼Ťciwo┼Ťci tego sk┼éadnika, poniewa┼╝ niestety, pomimo swoich licznych zastosowa┼ä, nadal bywa on niekiedy pomijany po┼Ťr├│d innych witamin z grupy B.

 

 

Witamina B1 ÔÇô w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, zastosowanie. Na co pomaga?

 

Tiamina posiada nast─Öpuj─ůce w┼éa┼Ťciwo┼Ťci:

ÔŚĆ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á ┬á

ÔŚĆ┬á┬á┬á┬á Witamina B1 pomaga w ochronie m├│zgu.

Witamina B1 jest pomocna w tworzeniu osłonki melinowej, która ma za zadanie chronić nerwy przed uszkodzeniami. Udowodniono również, że może być ona ogromnym wsparciem dla osób chorych na choroby neurologiczne, kiedy podawana jest regularnie i długotrwale.

 

ÔŚĆ┬á┬á┬á┬á Witamina B1 wspiera uk┼éad odporno┼Ťciowy.

Tiamina niekiedy nazywana jest witamin─ů ÔÇ×antystresow─ůÔÇŁ. Mo┼╝e mie─ç swoj─ů rol─Ö we wzmacnianiu uk┼éadu odporno┼Ťciowego. Ponadto, poprawia zdolno┼Ť─ç naszego organizmu do radzenia sobie z┬ásytuacjami stresowymi, wszelkimi napi─Öciami, kryzysami, wtedy kiedy organizm potrzebuje dodatkowego wsparcia.

 

ÔŚĆ┬á┬á┬á┬á Witamina B1 przyczynia si─Ö do normalnej funkcji serca.

Tiamina znajduje si─Ö w sercu, ale tak┼╝e w m├│zgu, nerkach oraz w─ůtrobie. Serce jednak jest najbardziej spo┼Ťr├│d wszystkich narz─ůd├│w wra┼╝liwe na niedob├│r B1.

 

ÔŚĆ┬á┬á┬á┬á Witamina B1 wpiera uk┼éad trawienny.

Witamina B1 jest niekiedy zalecana jako wsparcie w leczeniu zaburze┼ä trawienia, w tym braku apetytu, anoreksji, wrzodziej─ůcego zapalenia jelita grubego czy biegunki.

 

ÔŚĆ┬á┬á┬á┬á Witamina B1 wpiera uk┼éad nerwowy.

Tiamina stosowana jest przez wiele os├│b jako wsparcie uk┼éadu nerwowego, poniewa┼╝ ma udowodnione w┼éa┼Ťciwo┼Ťci wspomagaj─ůce walk─Ö ze stresem, r├│wnie┼╝ tym silnym i d┼éugotrwa┼éym.

 

ÔŚĆ┬á┬á┬á┬á Witamina B1 mo┼╝e pom├│c zapobiega─ç cukrzycy.

Osoby cierpi─ůce na cukrzyc─Ö typu 1 lub 2 maj─ů naturalnie obni┼╝ony poziom tiaminy. Wiele bada┼ä wykaza┼éo, ┼╝e we wczesnym stadium cukrzycy zwi─Ökszenie spo┼╝ywania tiaminy mo┼╝e znacz─ůco zmniejszy─ç objawy choroby.

 

  • Witamina B1 zmniejsza ryzyko chor├│b zwi─ůzanych ze wzrokiem.

Spo┼╝ywanie du┼╝ej ilo┼Ťci bia┼éka w po┼é─ůczeniu z witaminami A, B1, B2, i B3 zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby oczu, np. za─çm─Ö czy jaskr─Ö.

 

Na co jeszcze mo┼╝e pom├│c spo┼╝ywanie lub suplementacja witaminy B1?

  • wsparcie dla os├│b cierpi─ůcych na AIDS
  • spowolnienie procesu starzenia si─Ö
  • zniwelowanie objaw├│w choroby lokomocyjnej
  • wsparcie dla sportowc├│w oraz os├│b wykazuj─ůcych ponadprzeci─Ötn─ů aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů
  • wsparcie dla os├│b chorych na Alzheimera.

 

 

Witamina B1  - zapotrzebowanie i dawkowanie

 

Zapotrzebowanie na witamin─Ö B1 zale┼╝y od kilku czynnik├│w, m.in. wieku oraz p┼éci. Kiedy zdarza si─Ö sytuacja niedoboru tiaminy, podawana jest ona w nag┼éych przypadkach w bardzo du┼╝ych dawkach, poniewa┼╝ zbyt ma┼éa ilo┼Ť─ç tego sk┼éadnika w naszym organizmie mo┼╝e mie─ç bardzo powa┼╝ne konsekwencje. Wzrost zapotrzebowania na witamin─Ö B1 wyst─Öpuje przede wszystkim u os├│b ponadprzeci─Ötnie aktywnych fizycznie oraz nara┼╝onych na silny, d┼éugotrwa┼éy stres. Wymagana dawka wzrasta tak┼╝e w przypadku kobiet w ci─ů┼╝y oraz matek karmi─ůcych piersi─ů.

  1. Je┼Ťli chodzi o dzieci, zalecane dawki dzienne dla poszczeg├│lnych grup wiekowych wynosz─ů:

- od 1. do 3. roku ┼╝ycia ÔÇô 0,5 mg

- od 4. do 6. roku ┼╝ycia ÔÇô 0,6 mg

- od 7. do 9. roku ┼╝ycia ÔÇô 0,9 mg.

  1. Zalecane dzienne spo┼╝ycie w┼Ťr├│d dziewcz─ůt i ch┼éopc├│w w wieku nastoletnim wynosi kolejno:

- dziewcz─Öta od 10. do 12. roku ┼╝ycia ÔÇô 1 mg

- ch┼éopcy od 10. do 12. roku ┼╝ycia ÔÇô 1 mg

- dziewcz─Öta od 13. do 18. roku ┼╝ycia ÔÇô 1,1 mg

- ch┼éopcy od 13. do 18. roku ┼╝ycia ÔÇô 1,2 mg.

  1. W przypadku osób dorosłych zalecane dawki dzienne tego składnika to:

- kobiety ÔÇô 1,1 mg

- kobiety w ci─ů┼╝y ÔÇô 1,4 mg

- kobiety karmi─ůce ÔÇô 1,5 mg

- m─Ö┼╝czy┼║ni ÔÇô 1,3 mg.

 

 

Niedob├│r witaminy B1 - objawy i przyczyny

 

Niedob├│r tiaminy mo┼╝e wynika─ç z dw├│ch czynnik├│w. Po pierwsze, mo┼╝e wyst─ůpi─ç w przypadku, kiedy dostarczamy jej zbyt ma┼éo do swojego organizmu, stosuj─ůc diet─Ö ubog─ů w produkty, w kt├│rych wyst─Öpuje oraz nie dbaj─ůc o jej suplementacj─Ö. Po drugie, niedob├│r B1 mo┼╝e wynika─ç z tego, ┼╝e tracimy zbyt du┼╝o tej witaminy. Najbardziej nara┼╝one na jej braki s─ů osoby uzale┼╝nione od alkoholu (poniewa┼╝ etanol znacz─ůco zmniejsza wch┼éanianie B1), osoby starsze oraz zaka┼╝one wirusem HIV. Objawy, wynikaj─ůce z niedoboru tego sk┼éadnika w naszym organizmie, s─ů raczej charakterystyczne. Mo┼╝emy zauwa┼╝y─ç je do┼Ť─ç szybko, zweryfikowa─ç podejrzenia i, pod nadzorem lekarza, zacz─ů─ç uzupe┼énia─ç ilo┼Ť─ç witaminy B1 w swoim organizmie.

 

Pierwszym objawem, kt├│ry mo┼╝e oznacza─ç niedob├│r tiaminy, jest brak apetytu, gdy┼╝ witamina B1 odgrywa wa┼╝n─ů rol─Ö w regulacji uczucia syto┼Ťci. Je┼Ťli w naszym organizmie s─ů jej braki, uczucie pe┼éno┼Ťci utrzymuje si─Ö ca┼éy czas, nie dostajemy od organizmu sygna┼é├│w informuj─ůcych nas o tym, ┼╝e┬ájeste┼Ťmy g┼éodni. D┼éugotrwa┼éy niedob├│r tego sk┼éadnika skutkowa─ç mo┼╝e nawet popadni─Öciem w┬áanoreksj─Ö, b─Öd─ůc─ů ci─Ö┼╝k─ů chorob─ů o niezwykle powa┼╝nych konsekwencjach.

Kolejnym objawem niedoboru tiaminy jest zm─Öczenie, mog─ůce pojawia─ç si─Ö stopniowo lub nagle. Zale┼╝nie od stopnia niedoboru witaminy B1, zm─Öczenie to mo┼╝e mie─ç r├│┼╝ne, skrajne poziomy ÔÇô od┬álekkiego znu┼╝enia, delikatnej senno┼Ťci w ci─ůgu dnia, a┼╝ po wyczerpanie i kompletny brak energii, uniemo┼╝liwiaj─ůcy normalne funkcjonowanie.

Nast─Öpnym objawem, mocno charakterystycznym dla niedoboru tiaminy, jest os┼éabiony refleks, poniewa┼╝ zbyt ma┼éa ilo┼Ť─ç B1 w naszym organizmie wp┼éywa na nerwy ruchowe, czemu cz─Östo towarzyszy os┼éabiona koordynacja, a nawet problemy z chodzeniem, przede wszystkim w przypadku dzieci.

Kolejny symptom niedoboru witaminy B1 to og├│lna dra┼╝liwo┼Ť─ç. Co ciekawe, jest to najszybszy z┬áobjaw├│w, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö, kiedy w naszym organizmie jest zbyt ma┼éa ilo┼Ť─ç tiaminy.

Pozosta┼ée objawy, kt├│re mog─ů towarzyszy─ç niedoborowi tego sk┼éadnika to:

  • os┼éabienie mi─Ö┼Ťni, kiedy niedob├│r jest d┼éugotrwa┼éy
  • zimne stopy
  • zaburzenia widzenia
  • zmiany t─Ötna
  • pogorszenie pami─Öci kr├│tkotrwa┼éej
  • apatia
  • ataki g┼éodu na s┼éodycze
  • zanik mi─Ö┼Ťni w ko┼äczynach (choroba beri - beri)
  • majaczenie
  • dolegliwo┼Ťci trawienne.

 

Nadmiar witaminy B1 - objawy i przyczyny przedawkowania

 

Istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç przedawkowania witaminy B1, tak jak w przypadku ka┼╝dej innej witaminy. Co bardzo istotne, nadmiar tiaminy w organizmie nast─Öpuje najcz─Ö┼Ťciej po zastosowaniu lek├│w w┬ánieodpowiedni spos├│b ÔÇô nie przestrzegaj─ůc zalecanych dawek dziennych. Najbardziej charakterystyczne objawy przedawkowania witaminy B1 to:

  • reakcje alergiczne, od lekkich, jak np. pokrzywka, a┼╝ po bardzo ci─Ö┼╝kie
  • bezsenno┼Ť─ç
  • poczucie niepokoju i strachu, nieuzasadnione ┼╝adnymi konkretnymi okoliczno┼Ťciami.

 

 

Źródła witaminy B1 w jedzeniu

 

Witamina B1 wyst─Öpuje zar├│wno w produktach pochodzenia ro┼Ťlinnego, jak i zwierz─Öcego, wi─Öc, posiadaj─ůc wiedz─Ö w jakich produktach si─Ö znajduje, mo┼╝na spo┼╝ywa─ç jej odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç b─Öd─ůc zar├│wno na diecie, na kt├│rej spo┼╝ywamy mi─Öso i produkty odzwierz─Öce, jak i na diecie wegetaria┼äskiej b─ůd┼║ wega┼äskiej. Lista produkt├│w, w kt├│rych znajduje si─Ö tiamina, jest bardzo zr├│┼╝nicowana pod wzgl─Ödem smak├│w, wi─Öc ka┼╝dy na pewno znajdzie w┼Ťr├│d nich co┼Ť dopasowanego pod swoje preferencje.

 

Przechodz─ůc do konkretnych informacji, produkty stanowi─ůce dobre ┼║r├│d┼éo B1, to:

 

  • produkty zbo┼╝owe
  • suche nasiona ro┼Ťlin str─ůczkowych
  • nasiona s┼éonecznika
  • wieprzowina
  • ryby
  • podroby
  • soczewica
  • kasze (szczeg├│lnie kasza manna)
  • kalafior
  • por
  • mandarynki
  • orzechy arachidowe
  • pistacje
  • dro┼╝d┼╝e
  • otr─Öby pszenne.

 

 

 

Witamina B1 ÔÇô kiedy najlepiej przyjmowa─ç?

 

Witamin─Ö B1, tak jak reszt─Ö witamin z grupy B, nale┼╝y stosowa─ç rano, maksymalnie przed po┼éudniem, poniewa┼╝ jedn─ů z ich w┼éa┼Ťciwo┼Ťci jest dostarczanie energii, lekkie pobudzenie. W przypadku tiaminy, cz─Östo zaleca si─Ö jej stosowanie tylko przez okre┼Ťlony czas, najcz─Ö┼Ťciej kilka tygodni lub miesi─Öcy i robienie przerw w suplementacji, kiedy jej poziom w organizmie si─Ö unormuje.

 

Z czym ┼é─ůczy─ç witamin─Ö B1?

 

W celu zwi─Ökszenia wch┼éaniania witaminy B1, najlepiej jest po┼é─ůczy─ç j─ů z innymi witaminami z grupy B. Poza tym, poprawa wch┼éanialno┼Ťci mo┼╝e nast─ůpi─ç po po┼é─ůczeniu tiaminy z witaminami C oraz E, a tak┼╝e z makroelementami, takimi jak magnez czy mangan.

 

Z czym nie ┼é─ůczy─ç witaminy B1?

Nale┼╝y unika─ç ┼é─ůczenia tiaminy z alkoholem, gdy┼╝ w spos├│b znacz─ůcy upo┼Ťledza on jej wch┼éanianie. Ponadto, wszystkie witaminy z grupy B wch┼éaniaj─ů si─Ö gorzej po┼é─ůczone z: nikotyn─ů, tabletkami antykoncepcyjnymi, hormonami steroidowymi, niekt├│rymi lekami przeciwnowotworowymi, niekt├│rymi lekami na serce, kaw─ů oraz herbat─ů.

Produkty z naszego sklepu, kt├│re zawieraj─ů witamin─Ö B1

 

Produktem dost─Öpnym w naszym sklepie, kt├│ry w swoim sk┼éadzie zawiera witamin─Ö B1, jest Bio chlorella w proszku lub Bio chlorella w tabletkach, kt├│ra stanowi ┼║r├│d┼éo antyoksydant├│w chroni─ůcych organizm przed stresem antyoksydacyjnym, a tak┼╝e wi─ů┼╝e metale ci─Ö┼╝kie i toksyny, usuwaj─ůc je z organizmu, zapewniaj─ůc przy tym prawid┼éowe funkcjonowanie w─ůtroby. Dzi─Öki dodatkowi witaminy B1 i innych witamin z grupy B, produkt ten wspomaga funkcjonowanie uk┼éadu odporno┼Ťciowego.

Kolejnym produktem, zawieraj─ůcym w swoim wyj─ůtkowo bogatym sk┼éadzie witamin─Ö B1, kt├│ry mo┼╝ecie znale┼║─ç w naszym sklepie, jest lub Bio spirulina w tabletkach. Stosowanie tego produktu wspiera system immunologiczny, wspomaga utrzymanie prawid┼éowego poziomu glukozy we krwi, a ponadto przyczynia si─Ö do podwy┼╝szenia poziomu energii, wspomagaj─ůc kontrol─Ö masy cia┼éa. Chlorofil, kt├│ry zawiera w┬ásobie spirulina, nazywany jest potocznie ÔÇ×eliksirem m┼éodo┼ŤciÔÇŁ.

Nast─Öpnym produktem naszej marki posiadaj─ůcym w sk┼éadzie tiamin─Ö, jest Yerba Mate CBSe silueta, nap├│j maj─ůcy ca┼éy szereg w┼éa┼Ťciwo┼Ťci zdrowotnych, m.in. pomoc w pozbywaniu si─Ö toksyn z┬ánaszego organizmu, wspomaganie trawienia, ochron─Ö w─ůtroby, ale tak┼╝e wsparcie dla psychiki.

Kolejny produkt dost─Öpny w naszym sklepie z witamin─ů B1 w sk┼éadzie to Green Superfood Elixir, czyli pobudzaj─ůcy koktajl zawieraj─ůcy guaran─Ö ÔÇô naturaln─ů, daj─ůc─ů spor─ů dawk─Ö energii alternatyw─Ö dla kawy. Produkt ten, dzi─Öki wysokiej zawarto┼Ťci sk┼éadnik├│w od┼╝ywczych idealnie uzupe┼énia dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na owoce i warzywa. W┼Ťr├│d swoich licznych, idealnie dobranych sk┼éadnik├│w, nasz Green Superfood Elixir zawiera m.in. m┼éody j─Öczmie┼ä, guaran─Ö, chlorell─Ö czy spirulin─Ö.

Ponadto, bogatym w witamin─Ö B1 produktem z naszego sklepu jest makaron Bartolini z czerwonej soczewicy, b─Öd─ůcy ┼Ťwietn─ů alternatyw─ů dla tradycyjnego makaronu pszennego, bogat─ů w wiele zdrowych dla organizmu sk┼éadnik├│w od┼╝ywczych ÔÇô B1, mangan, ┼╝elazo, mied┼║ czy kwas foliowy. Jego ogromnym plusem jest r├│wnie┼╝ to, ┼╝e ma bardzo du┼╝─ů zawarto┼Ť─ç bia┼éka. Niew─ůtpliwie na jego korzy┼Ť─ç przemawia tak┼╝e to, i┼╝ mog─ů si─Öga─ç po niego osoby b─Öd─ůce na diecie bezglutenowej.

 

Zapraszamy tak┼╝e do zajrzenia na nasz─ů bogat─ů ofert─Ö znajduj─ůc─ů si─Ö na stronie Intenson.pl. W┼Ťr├│d naszych produkt├│w, mog─ů znale┼║─ç Pa┼ästwo m.in. ┬ánaturalne kolageny oraz ekologiczne suplementy diety dbaj─ůce o nasze zdrowie zar├│wno od wewn─ůtrz, jak i z zewn─ůtrz. Polecamy r├│wnie┼╝ nasze niezwykle od┼╝ywcze, bogate w wiele sk┼éadnik├│w naturalnych┬ápremium superfoods.

 

 

Niniejszy artyku┼é ma jedynie charakter edukacyjno-informacyjny i nie mo┼╝e zast─ůpi─ç profesjonalnej porady lekarskiej lub u dietetyka.

 

 

Bibliografia

  1. Schoendorfer N., Davies P., Micronutrient interrelationships: synergism and antagonism; Micronutritients, 2012
  2. Witaminy i mikroelementy. Przewodnik USP, praca zbiorowa, Warszawa 1998
  3. Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008
  4. Moszczy┼äski P, Py─ç R. Biochemia witamin; cz─Ö┼Ť─ç 1. Witaminy grupy B i koenzymy. Wydawnictwo Naukowe PWN. 1998