Potas

Potas

Potas jest sk┼éadnikiem niezb─Ödnym dla funkcjonowania naszego organizmu. Jest to jeden z┬ánajistotniejszych dla nas makroelement├│w - najwa┼╝niejszy minera┼é, zaraz obok chloru i sodu. Warto dba─ç o jego prawid┼éowy poziom i co jaki┼Ť czas bada─ç si─Ö pod tym wzgl─Ödem, gdy┼╝ zar├│wno niedob├│r (hipokaliemia), jak i nadmiar (hiperkaliemia) tego pierwiastka mog─ů by─ç dla nas naprawd─Ö gro┼║ne w skutkach. Na szcz─Ö┼Ťcie, wiele produkt├│w spo┼╝ywczych, kt├│re jemy na co dzie┼ä, stanowi dobre ┼║r├│d┼éo potasu. Najwi─Öcej tego sk┼éadnika mo┼╝emy znale┼║─ç w licznych rodzajach mi─Ösa, ryb oraz warzyw i owoc├│w, tak┼╝e suszonych czy pod postaci─ů sok├│w owocowych. W formie suplementu diety, potas cz─Östo wyst─Öpuje w duecie z magnezem, najcz─Ö┼Ťciej w postaci tabletek, rzadziej kropli.

 

Potas - co to jest? Najwa┼╝niejsze informacje

 

Potas stanowi bardzo istotny element w funkcjonowaniu naszego organizmu, umo┼╝liwiaj─ůcy utrzymywanie podstawowych czynno┼Ťci ┼╝yciowych. Ma wiele niezwykle istotnych r├│l, stanowi─ůcych podstaw─Ö prawid┼éowego dzia┼éania uk┼éad├│w znajduj─ůcych si─Ö wewn─ůtrz nas i┬áodbywania si─Ö lub usprawniania proces├│w w nich zachodz─ůcych. Kontroluje on prac─Ö serca, dba o uk┼éad mi─Ö┼Ťniowy, jest niezb─Ödny dla funkcjonowania uk┼éadu kr─ů┼╝enia, a tak┼╝e uk┼éadu nerwowego, gdy┼╝ odpowiada mi─Ödzy innymi za koncentracj─Ö. A s─ů to tylko nieliczne z jego wa┼╝nych r├│l i┬ákluczowych w┼éa┼Ťciwo┼Ťci. Dlatego w┼éa┼Ťnie tak wa┼╝ne jest zadbanie o prawid┼éowy poziom tego cennego makroelementu w naszym organizmie.

 

Potas - w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, zastosowanie. Na co pomaga?

 

Potas posiada nast─Öpuj─ůce w┼éa┼Ťciwo┼Ťci:

 

┬Ě┬á Potas usprawnia prac─Ö mi─Ö┼Ťni i proces ich budowy.

Jedna z kluczowych w┼éa┼Ťciwo┼Ťci potasu w ludzkim organizmie to usprawnianie pracy mi─Ö┼Ťni. Pierwiastek ten ma sw├│j udzia┼é w licznych procesach, w kt├│rych kom├│rki w naszym ciele syntezuj─ů bia┼éko b─Öd─ůce ich sk┼éadnikiem. Potas jest zatem wa┼╝ny nie tylko w funkcjonowaniu mi─Ö┼Ťni, ale r├│wnie┼╝, je┼Ťli chodzi o ich budow─Ö. Przy d┼éugotrwa┼éych niedoborach tego cennego sk┼éadnika mo┼╝e doj┼Ť─ç do pojawienia si─Ö skurcz├│w mi─Ö┼Ťniowych w r├│┼╝nych partiach naszego cia┼éa.

 

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á Potas ma sw├│j udzia┼é dla pracy uk┼éadu nerwowego.

Potas jest bardzo istotnym sk┼éadnikiem dla funkcjonowania naszego uk┼éadu nerwowego. Bez tego pierwiastka, nasz m├│zg nie m├│g┼éby si─Ö dotleni─ç. Dotlenienie m├│zgu natomiast potrzebne jest nam do usprawnienia i przyspieszenia my┼Ťlenia oraz do ci─ůg┼éego wspomagania koncentracji.

 

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á Potas wspiera prac─Ö serca.

Potas jest niezb─Ödnym sk┼éadnikiem dla prawid┼éowej pracy serca. Mianowicie, ma on sw├│j znaczny udzia┼é w wytwarzaniu impuls├│w elektrycznych, b─Öd─ůcych no┼Ťnikami energii do mi─Ö┼Ťnia sercowego. Nasze serce mo┼╝e bi─ç w wyr├│wnanym rytmie w┼éa┼Ťnie dzi─Öki pewnym sygna┼éom wysy┼éanym za przyczyn─ů potasu. Zatem przy nieobecno┼Ťci tego pierwiastka, bicie serca by┼éoby nieregularne i┬ápowa┼╝nie zaburzone.

 

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á Potas bierze udzia┼é w procesach zachodz─ůcych w uk┼éadzie kr─ů┼╝enia.

Obecno┼Ť─ç potasu w naszej krwi jest kluczowa dla dobrego funkcjonowania uk┼éadu kr─ů┼╝enia. Dzi─Öki niemu, hamowane jest powstawanie i rozw├│j rodnik├│w tlenowych, kt├│re s─ů szkodliwe. Je┼Ťli doprowadzimy do niedoboru tego pierwiastka, mo┼╝e doj┼Ť─ç do uszkodzenia naczy┼ä krwiono┼Ťnych, a w przypadku skrajnych niedobor├│w nawet do pojawienia si─Ö gro┼║nych chor├│b mia┼╝d┼╝ycowych.

 

 

Pozosta┼ée w┼éa┼Ťciwo┼Ťci potasu:

  • zwi─Ökszanie przepuszczalno┼Ťci b┼éon oraz napi─Öcia mi─Ö┼Ťniowego
  • kontrola gospodarki wodnej organizmu
  • pomoc w zachowaniu odpowiedniego pH, czyli r├│wnowagi kwasowo ÔÇô zasadowej
  • pobudzenie wydzielania insuliny
  • wp┼éyw na kontrol─Ö prawid┼éowej przemiany materii.

 

 

Potas - zapotrzebowanie i dawkowanie

 

Zapotrzebowania na potas zale┼╝y g┼é├│wnie od wieku i wzrasta wraz z nim. Najwa┼╝niejsze jest to, aby dostarcza─ç odpowiedni─ů jego dawk─Ö dzienn─ů wraz z dobr─ů, zbilansowan─ů diet─ů. Zwi─Ökszone zapotrzebowanie na ten pierwiastek maj─ů przede wszystkim matki karmi─ůce piersi─ů. Co ciekawe, kobiety b─Öd─ůce w ci─ů┼╝y maj─ů zapotrzebowanie na potas takie samo, jak reszta os├│b z grupy doros┼éych. U dzieci, optymalna dzienna dawka tego pierwiastka jest ┼Ťci┼Ťle uzale┼╝niona od masy cia┼éa.

Zapotrzebowanie na potas dla poszczeg├│lnych grup przedstawia si─Ö nast─Öpuj─ůco:

  • niemowl─Öta: 400-700 mg dziennie
  • dzieci w wieku od 1. do 9. roku ┼╝ycia: 2400 ÔÇô 3700 mg dziennie
  • dzieci i m┼éodzie┼╝ w wieku od 10. do 18. roku ┼╝ycia: 4100 - 4700 mg dziennie
  • doro┼Ťli: 4700 mg dziennie
  • kobiety w ci─ů┼╝y: 4700 mg dziennie
  • kobiety karmi─ůce piersi─ů: ok. 5100 mg dziennie.

 

 

 

Niedob├│r potasu - objawy i przyczyny

 

Niedob├│r potasu nazywany jest hipokaliemi─ů. Hipokaliemia wyst─Öpuje niezwykle rzadko, poniewa┼╝, stosuj─ůc nawet przeci─Ötnie zdrow─ů diet─Ö, raczej jeste┼Ťmy w stanie dostarczy─ç do naszego organizmu odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç tego pierwiastka. Do najcz─Östszych przyczyn hipokaliemii nale┼╝─ů: niedostateczna poda┼╝ potasu w diecie (g┼é├│wnie w przypadkach niedo┼╝ywienia), zwi─Ökszony przyp┼éyw potasu do kom├│rek, kt├│rego powodem mo┼╝e by─ç np. insulinoterapia, zbyt du┼╝a utrata tego sk┼éadnika poprzez nerki oraz przew├│d pokarmowy (poprzez biegunki, wymioty, nadmiern─ů potliwo┼Ť─ç czy poparzenia).

 

Objawy hipokaliemii mog─ů by─ç bardzo delikatne, ale r├│wnie┼╝ wyj─ůtkowo gro┼║ne, wr─Öcz niemo┼╝liwe do ca┼ékowitego wycofania. Przechodz─ůc do konkretnych informacji, najcz─Östsze symptomy niedoboru potasu to:

  • os┼éabienie og├│lne i mi─Ö┼Ťniowe
  • problemy dotycz─ůce uk┼éadu trawiennego, np. zaparcia
  • zaburzenie rytmu serca
  • niedro┼╝no┼Ť─ç jelit
  • pogorszenie pracy nerek
  • zaburzenie funkcji uk┼éadu nerwowego (zar├│wno obwodowego, jak i o┼Ťrodkowego).

 

Nadmiar potasu - objawy i przyczyny przedawkowania

 

Nadmiar potasu, zwany inaczej hiperkaliemi─ů, mo┼╝e by─ç dla naszego organizmu jeszcze bardziej szkodliwy ni┼╝ niedob├│r tego sk┼éadnika. Dostarczenie sobie zbyt du┼╝ej dawki potasu tylko z diet─ů nie jest mo┼╝liwe. Na hiperkaliemi─Ö nara┼╝one s─ů zatem tylko osoby, kt├│re stosuj─ů suplementacj─Ö zawieraj─ůc─ů potas. Jego nadmiar mo┼╝e by─ç spowodowany r├│wnie┼╝ przez niekt├│re schorzenia: choroby nerek, ┼╝o┼é─ůdka, kwasic─Ö metaboliczn─ů, chorob─Ö Addisona, powa┼╝ne urazy oparzeniowe, z┼ée funkcjonowanie trzustki. Jest tak, poniewa┼╝ poprzez te choroby mo┼╝e doj┼Ť─ç do zatrzymania w┬áorganizmie zbyt du┼╝ej ilo┼Ťci potasu. Jakie s─ů podstawowe objawy hiperkaliemii?

 

  • przem─Öczenie organizmu, znaczne os┼éabienie
  • zaburzenia czucia oraz ┼Ťwiadomo┼Ťci
  • pora┼╝enie mi─Ö┼Ťni szkieletowych
  • zaburzenie pracy serca i jego prawid┼éowego rytmu
  • w skrajnych przypadkach ÔÇô zatrzymanie akcji serca
  • apatia
  • z┼ée samopoczucie psychiczne
  • dr┼╝enie lub skurcze mi─Ö┼Ťniowe
  • objawy wynikaj─ůce z zaburzonej pracy uk┼éadu kr─ů┼╝enia, np. zmiany w EKG.

 

 

 

Źródła potasu w jedzeniu

 

Potas mo┼╝emy znale┼║─ç w wielu produktach spo┼╝ywczych, zar├│wno pochodzenia zwierz─Öcego, jak i ro┼Ťlinnego, zatem dostateczne dostarczenie go sobie wraz z diet─ů nie powinno stanowi─ç wi─Ökszego problemu. Najlepsze ┼║r├│d┼éa spo┼╝ywcze potasu to: wiele rodzaj├│w mi─Ösa, ryb, a tak┼╝e sporo spo┼Ťr├│d warzyw i owoc├│w. O poziom tego pierwiastka w organizmie powinny zadba─ç szczeg├│lnie osoby b─Öd─ůce na diecie redukcyjnej, gdy┼╝ s─ů one nara┼╝one na nadmiern─ů jego utrat─Ö z┬áorganizmu. R├│wnie┼╝ osoby spo┼╝ywaj─ůce wi─Öksz─ů ni┼╝ przeci─Ötna ilo┼Ť─ç soli, s┼éodyczy, kofeiny oraz alkoholu powinny uwa┼╝a─ç, by┬ánie doprowadzi─ç do jego niedobor├│w.

 

Przechodz─ůc do konkretnych informacji, produkty stanowi─ůce najlepsze ┼║r├│d┼éo potasu to:

 

  • r├│┼╝ne rodzaje mi─Ösa (m.in. kurczak, mi─Öso czerwone, dziczyzna)
  • niekt├│re ryby, np. ┼éoso┼Ť, sardynki, dorsz
  • wiele warzyw ÔÇô broku┼é, ziemniak, groch, fasola, pomidor, batat, dynia, soczewica, burak, seler, kapusta
  • owoce, np. banan, kiwi, cytrusy, w tym pomelo; morela, ┼Ťliwka
  • owoce suszone
  • soki owocowe
  • kakao
  • czekolada
  • koncentraty i przeciery pomidorowe, r├│wnie┼╝ ketchup
  • pestki dyni
  • mleko i produkty mleczne, g┼é├│wnie jogurty
  • niekt├│re rodzaje pieczywa (np. chleb ┼╝ytni)
  • kasza gryczana
  • m─ůka pszenna.

 

 

Potas ÔÇô kiedy najlepiej przyjmowa─ç?

 

Potas najlepiej jest przyjmowa─ç z posi┼ékiem lub tu┼╝ po nim. Mo┼╝na stosowa─ç go zar├│wno rano, jak i wieczorem. Sk┼éadnik ten w postaci suplementu diety najlepiej jest popija─ç du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů wody.

 

Z czym ┼é─ůczy─ç potas?

 

W celu zwi─Ökszenia wch┼éanialno┼Ťci wapnia, warto po┼é─ůczy─ç z witamin─ů B6 oraz z magnezem. Te┬átrzy sk┼éadniki stosowane razem znacznie lepiej si─Ö wch┼éaniaj─ů, usprawniaj─ůc te procesy u siebie nawzajem. Ponadto, trio w sk┼éadzie: potas, magnez i witamina B6 dzia┼éa synergistycznie.

 

Z czym nie ┼é─ůczy─ç potasu?

Na potas powinny uwa┼╝a─ç osoby stosuj─ůce leki na nadci┼Ťnienie, a takich przypadk├│w ludzi jest w┬áPolsce ponad 10 milion├│w. Leki na nadci┼Ťnienie to mianowicie tzw. ┼Ťrodki oszcz─Ödzaj─ůce potas. Powoduj─ů one zatem, ┼╝e w organizmie gromadzi si─Ö ten pierwiastek, gdy┼╝ nast─Öpuje zahamowanie jego wch┼éaniania. Du┼╝e straty potasu mog─ů r├│wnie┼╝ powodowa─ç niekt├│re leki z grupy diuretyk├│w o dzia┼éaniu moczop─Ödnym, z tego wzgl─Ödu, i┼╝ sk┼éadnik ten wydalany jest w wi─Ökszo┼Ťci, bo w 90 procentach, wraz z moczem. Ponadto, nale┼╝y unika─ç ┼é─ůczenia potasu z alkoholem, tytoniem oraz kofein─ů, poniewa┼╝ mog─ů znacznie upo┼Ťledza─ç jego wch┼éanianie. Nieco obni┼╝y─ç wch┼éanialno┼Ť─ç potasu mog─ů r├│wnie┼╝ cukier oraz bardzo s┼éone potrawy.

 

Produkty z naszego sklepu, kt├│re zawieraj─ů potas

 

Produktem z naszego sklepu ÔÇô Intenson.pl zawieraj─ůcym potas, jest Collagen Beauty Elixir ÔÇô koktajl kolagenowy stworzony, by zapewni─ç jak najwi─Öcej komponent├│w maj─ůcych w┼éa┼Ťciwo┼Ťci przeciwstarzeniowe dla sk├│ry. Zawiera inulin─Ö ÔÇô jeden z najlepszych prebiotyk├│w oraz naturalny kolagen, niezb─Ödny w procesie odbudowy tkanek. Stosowanie Collagen Beauty Elixiru pomaga w┬áuj─Ödrnieniu sk├│ry, niweluj─ůc zmarszczki oraz dodaj─ůc jej elastyczno┼Ťci. Produkt ten ma bardzo bogaty sk┼éad zawieraj─ůcy mi─Ödzy innymi acai, korze┼ä maca czy baobab, b─Öd─ůcy w pe┼éni naturalnym ┼║r├│d┼éem kilku warto┼Ťciowych minera┼é├│w ÔÇô potasu, magnezu, cynku czy ┼╝elaza.

 

Kolejnym produktem posiadaj─ůcym potas, kt├│ry znale┼║─ç mo┼╝na w naszym sklepie jest Pasta orzechowa Nerkowiec&Truskawka. Pasta ta ma zdrowy, w pe┼éni naturalny sk┼éad, bez dodatku sztucznych sk┼éadnik├│w, konserwant├│w oraz bez cukru. Zawiera migda┼éy bogate w┬ájednonienasycone t┼éuszcze, mog─ůce przyczyni─ç si─Ö do usprawnienia pracy serca oraz utrzymania dobrego poziomu cholesterolu, orzechy nerkowca, cukier kokosowy oraz truskawk─Ö liofilizowan─ů ÔÇô ┼Ťwietne ┼║r├│d┼éo potasu, fosforu, magnezu, manganu oraz kilku cennych witamin ÔÇô A, B, C oraz K. Pasta orzechowa Nerkowiec&Truskawka jest wspania┼éym dodatkiem do ciast, deser├│w, owsianek czy koktajli lub smoothie, a r├│wnie┼╝ jako smarowid┼éo np. na kanapki.

 

Kolejnym produktem z naszego sklepu, kt├│ry w swoim bogatym sk┼éadzie zawiera potas, jest Bio spirulina w proszku. Stosowanie tego produktu mo┼╝e wspiera─ç nasz system immunologiczny oraz znacznie przyczyni─ç si─Ö do wspomagania utrzymywania prawid┼éowego poziomu glukozy we krwi. Stosuj─ůc spirulin─Ö otrzymujemy spor─ů dawk─Ö energii. Ponadto, wspomaga ona kontrol─Ö masy cia┼éa. Zawiera cenny chlorofil, potocznie s┼éusznie nazywany ÔÇ×eliksirem m┼éodo┼ŤciÔÇŁ.

 

Kolejnymi produktami naszej marki zawieraj─ůcymi potas, jako substancj─Ö wzbogacaj─ůc─ů, s─ů: S├│l himalajska jodowana drobna oraz S├│l himalajska jodowana gruba. S├│l himalajska jest najczystsz─ů i najzdrowsz─ů sol─ů na ziemi, o bogatym, warto┼Ťciowym sk┼éadzie, pe┼énym element├│w odpowiedzialnych za istotne procesy, m.in. eliminowanie toksyn oraz odtruwanie organizmu. S├│l ta ma struktur─Ö zbli┼╝on─ů do struktury diamentu.

 

 

Zapraszamy do zajrzenia na nasz─ů stron─Ö ÔÇô Intenson.pl, w celu zapoznania si─Ö z dost─Öpnymi na niej produktami, takimi jak┬ánaturalne kolageny oraz ekologiczne suplementy diety ÔÇô produkty, kt├│re pomog─ů nam zadba─ç w spos├│b wielowymiarowy o nasze zdrowie fizyczne oraz psychiczne.
Warto zainteresowa─ç si─Ö r├│wnie┼╝ dost─Öpnymi na naszej stronie premium superfoods, kt├│re posiadaj─ů sk┼éadniki kompleksowo od┼╝ywiaj─ůce ludzki organizm.

 

 

Niniejszy artyku┼é ma jedynie charakter edukacyjno-informacyjny i nie mo┼╝e zast─ůpi─ç profesjonalnej porady lekarskiej lub u dietetyka.

 

 

Bibliografia

 

  1. Gawęcki J., " Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu" Warszawa: WN PWN, 2010
  2. Titler R.V., Curry P. "Chemical analysis of major constituents and trace contaminants of rock salt." Pennsylvania Department of Environmental Protection. 2011
  3. Franek E., Kokot F., "Hipokaliemia", Choroby Serca i Naczyń 2006
  4. Schoendorfer N., Davies P., Micronutrient interrelationships: synergism and antagonism; Micronutritients, 2012
  5. Ma┼éecki J. G.,┬áPierwiastki chemiczne. Historia odkry─ç, Uniwersytet ┼Ül─ůski. Katowice. 2018