Диспетчерская через 24 часа. Стоимость доставки 15 евро

Negatywne skutki braku kolagenu

Kolagen jest jednym z głównych składników tkanki łącznej. Jego głównym zadaniem jest łączenie ze sobą komórek, dlatego jest on budulcem większości narządów: skóry, kości, stawów, zębów, naczyń krwionośnych czy rogówek oka. Ale na tym jego rola się nie kończy. Kolagen chroni narządy wewnętrzne tj. nerki, żołądek czy wątrobę tworząc wokół nich podtrzymującą je w miejscu warstwę ochronną. Ponadto, pełni rolę obronną w układzie odpornościowym, zapobiegając ingerencji drobnoustrojów, toksyn czy komórek rakowych.

Co więcej, to kolagenowi zawdzięczamy sprężystość i miękkość skóry. Stanowi on aż 60% wszystkich białek skóry, dlatego ma decydujący wpływ na wygląd naszej skóry.

Jakie są negatywne skutki braku kolagenu?

Jest kilka symptomów, które świadczą o tym, że naszemu organizmowi brakuje kolagenu. Możemy odczuwać jeden z nich bądź kilka na raz, dlatego warto obserwować swój organizm.

Zmarszczki i utrata elastyczności skóry

To jeden z objawów braku kolagenu, który najszybciej jesteśmy w stanie zauważyć. Wraz z upływem lat nasza skóra traci swój młodzieńczy blask. Staje się mniej elastyczna, szorstka, a w miejscach, gdzie nasze mięśnie intensywnie pracują pojawiają się zmarszczki mimiczne. Kolagen tracimy wraz z wiekiem, dlatego warto go suplementować, aby uzupełnić niedobory i cieszyć się piękną skórą przez dłuższy czas.

Ból mięśni

Zadaniem więzadeł jest łączenie kości i podtrzymywanie tej konstrukcji, natomiast ścięgna odpowiadają za przenoszenie siły skurczu mięśniowego na elementy kostne szkieletu. Zarówno więzadła, jak i ścięgna składają się z kolagenu. Niedostateczna ilość kolagenu powoduje kurczenie się więzadeł, mięśni i ścięgien powodując tarcie, które w rezultacie prowadzi do sztywnych i bolesnych stawów.

Badania pokazują, że długofalowa (ponad 6-miesięczna) suplementacja kolagenu pomaga zmniejszyć ból i poprawia ruchomość stawów.

Osteoporoza

Kiedy myślimy o zdrowych kościach, pierwsze, co przychodzi nam do głowy do wapń. O ile faktycznie wapń jest składnikiem mineralnym, który przyczynia się do utrzymania zdrowych kości to właśnie kolagen stanowi 1/3 masy kości. Kolagen znacząco wpływa na ruchomość i siłę naszych kości. Niedostateczny poziom kolagenu pociąga za sobą bardzo negatywne skutki.

Zespół nieszczelnego jelita

Kolagen jest składnikiem ściany jelita, w szczególności połączeń ciasnych komórek, które są cementem utrzymującym razem komórki jelitowe. Badania wykazały, że suplementacja hydrolizowanym peptydem kolagenu może zwiększyć kolagen w jelitach i zmniejszyć rozregulowanie ścisłych połączeń.

Syndrom nieszczelnego jelita to stan, w którym wadliwe połączenia ciasne pozwalają niepożądanym substancjom przedostać się z jelit do krwiobiegu.

Zapadnięte policzki

W wyniku niskiego poziomu kolagenu nasza twarz staje się bardziej „wychudzona”. Zaczynamy zauważać, że nasze policzki zapadają się tzn. stają się mniej pełniejsze, niż kiedy byliśmy młodzi i nasz organizm miał pod dostatkiem kolagenu.

Problemy z krążeniem

Kolagen jest istotnym składnikiem ścian serca i naczyń krwionośnych. Stres, alkohol lub palenie tytoniu znacząco wpływa na redukcję poziomu kolagenu, a to z kolei może powodować zmianę kształtu naczyń krwionośnych i skutkować zmniejszeniem przepływu krwi. Może to prowadzić do problemów z krążeniem, takich jak podwyższone ciśnienie krwi, ból w klatce piersiowej, zawroty głowy, zmęczenie i częste bóle głowy.

Łamliwe włosy i paznokcie

Białko kolagenowe zawiera aminokwas prolinę, jeden z głównych składników keratyny, która jest potrzebna do utrzymania zdrowych włosów i paznokci.

Badania wykazały, że suplementacja kolagenu może pomóc utwardzić paznokcie, przyśpieszyć ich wzrost, a także zmniejszyć wypadanie włosów i spowolnić proces siwienia.

Większy apetyt

Peptydy kolagenowe zwiększają uczucie sytości, co powoduje, że mniej chce nam się jeść i pozytywnie wpływa na utrzymanie wagi. Niedobór kolagenu sprawia, że mamy większy apetyt i trudniej jest nam uzyskać efekt sytości.

 

 

 

Źródła:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28174772/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17076983/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2856577/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25332846/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28786550/