Selen

Selen

 

Sk┼éadniki mineralne to wa┼╝ne elementy, codziennie reguluj─ůce prac─Ö wielu narz─ůd├│w. Pomimo nie stosunkowo niewielkiego zapotrzebowania, s─ů one bardzo wa┼╝ne z punktu widzenia d┼éugoterminowego zdrowia. Selen to sk┼éadnik diety, kt├│ry bywa cz─Östo pomijany i niedoceniany. Jest to nies┼éuszne za┼éo┼╝enie, poniewa┼╝ odgrywa on wa┼╝n─ů rol─Ö reguluj─ůc─ů prac─Ö uk┼éadu odporno┼Ťciowego. Ponadto posiada on silne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci wspieraj─ůce prac─Ö tarczycy oraz wykazuje aktywno┼Ť─ç antyoksydacyjn─ů. Poznajmy selen, czyli pierwiastek zdrowia.

 

Selen - co to jest? Najwa┼╝niejsze informacje

 

Selen to mikroelement, na kt├│ry zapotrzebowanie w┼Ťr├│d kobiet i m─Ö┼╝czyzn wynosi 55 ug (mikrogram├│w). Jest to pierwiastek odgrywaj─ůcy ogromn─ů rol─Ö w odporno┼Ťci organizmu, ochronie antyoksydacyjnej, wsparciu pracy uk┼éadu enzymatycznego oraz odci─ů┼╝eniu psychicznemu. Mo┼╝na wi─Öc powiedzie─ç, ┼╝e pomimo ma┼éego zapotrzebowania na ten element, warto pami─Öta─ç o prawid┼éowym zbilansowaniu diety, aby zabezpieczy─ç zdrowie organizmu na wielu p┼éaszczyznach.

 

 

W┼éa┼Ťciwo┼Ťci selenu

 

Selen jest pierwiastkiem o niesamowitych w┼éa┼Ťciwo┼Ťciach wspomagaj─ůcych prac─Ö organizmu. Mimo jego niewielkiego zapotrzebowania przez organizm, ci─Ö┼╝ko jest go bezproblemowo uzupe┼éni─ç z diety, szczeg├│lnie w obecnych czasach, kiedy to ludzie nie maj─ů czasu, aby skupi─ç si─Ö w┼éa┼Ťciwym zbilansowaniu swojej diety. Poznaj w┼éa┼Ťciwo┼Ťci selenu.

 

 

Selen - działanie, zastosowanie. Na co pomaga?

 

Selen posiada nast─Öpuj─ůce w┼éa┼Ťciwo┼Ťci:

 

  • Selen jest silnym przeciwutleniaczem

Selen posiada zdolno┼Ť─ç obni┼╝ania st─Ö┼╝enia wolnych rodnik├│w. Wolne rodniki to niesparowane formy elektron├│w, kt├│rych nadmiar sprzyja powstawaniu stanu zapalnego. Obecno┼Ť─ç selenu reguluje taki stan, sprzyjaj─ůc utrzymaniu zdrowia.

 

  • Selen poprawia zdrowie uk┼éadu sercowo-naczyniowego

Regularne stosowanie selenu, jako sk┼éadnika suplementacyjnego lub z diety, przyczynia si─Ö do obni┼╝enia oksydacji lipid├│w frakcji LDL i regulacji parametr├│w lipidogramu. Jednocze┼Ťnie selen zmniejsza nat─Ö┼╝enie stanu zapalnego w t─Ötnicach oraz redukuje obecno┼Ť─ç kom├│rek piankowatych, przyczyniaj─ůcych si─Ö do powstawania mia┼╝d┼╝ycy.

 

  • Selen ogranicza degeneracj─Ö nerw├│w

Obecno┼Ť─ç selenu sprzyja zwi─Ökszeniu aktywno┼Ť─ç peroksydazy glutationowej, kt├│ra jest silnym enzymem antyoksydacyjnym. Zmniejsza ona obecno┼Ť─ç czynnik├│w degeneruj─ůcych tkank─Ö nerwow─ů w przebiegu przewlek┼éego stresu i chor├│b neurodegeneracyjnych.

 

  • Selen wspiera zdrowie tarczycy

Selen nale┼╝y do grupy tzw. selenobia┼éek, czyli zwi─ůzk├│w, kt├│re odgrywaj─ů wa┼╝n─ů rol─Ö w syntezie hormon├│w tarczycy. Selen poprawia konwersj─Ö FT4 do FT3 oraz sprzyja wy┼╝szemu st─Ö┼╝eniu tych hormon├│w. Ma to ogromne znaczenie w kontek┼Ťcie niedoczynno┼Ťci tarczycy. Ponadto selen obni┼╝a poziom przeciwcia┼é anty-TPO i anty-TG, kt├│re bior─ů udzia┼é w rozwoju choroby Hashimoto.

 

  • Selen poprawia prac─Ö uk┼éadu odporno┼Ťciowego

Selen przyczynia si─Ö wi─Ökszej aktywno┼Ťci limfocyt├│w w obecno┼Ťci patogenu. Opr├│cz tego poprawia og├│lna odpowied┼║ immunologiczn─ů i zwi─Öksza syntez─Ö silnych enzym├│w o dzia┼éaniu antyoksydacyjnym.

 

  • Selen pomaga zmniejszy─ç objawy astmy

Pierwiastek ten obni┼╝a objawy astmy oskrzelowej i mo┼╝e wp┼éywa─ç na zwi─Ökszenie pojemno┼Ťci p┼éucnej. Istnieje korelacja mi─Ödzy st─Ö┼╝eniem selenu, a nat─Ö┼╝eniem objaw├│w zdiagnozowanej astmy. Im mniej selenu, tym wi─Öksze zaostrzenie objaw├│w.

 

  • Selen mo┼╝e wspiera─ç zdrowie psychiczne

Selen z uwagi na silne dzia┼éanie antyoksydacyjne i wspieraj─ůce prac─Ö uk┼éadu nerwowego, sprzyja powstawaniu neuroprzeka┼║nik├│w, kt├│re reguluj─ů samopoczucie. Ponadto aktywno┼Ť─ç enzym├│w z udzia┼éem selenu, wp┼éywa na skuteczniejsz─ů ochron─Ö przeci─ů┼╝onej tkanki nerwowej przed czynnikami zapalnymi.

 

  • Selen poprawia stan w┼éos├│w, sk├│ry i paznokci

Selen jest pierwiastkiem, kt├│ry znajduje si─Ö w wysokich st─Ö┼╝eniach w sk├│rze i jej przydatkach. Nie bez powodu wi─Öc oddzia┼éuje on na kondycj─Ö tych tkanek. Je┼Ťli pragniemy zadba─ç o wygl─ůd i jako┼Ť─ç w┼éos├│w, sk├│ry i paznokci, zdecydowanie warto si─Ögn─ů─ç po selen.

 

 

Selen - zapotrzebowanie i dawkowanie

 

Selen należy do pierwiastków zaliczanych jako mikroelementy. Oznacza to, że zapotrzebowanie na niego nie wynosi więcej niż 100 mg dziennie. Konkretniej, zapotrzebowanie na selen wynosi 55 ug dla kobiet i mężczyzn na dzień.

 

W praktyce suplementacyjnej stosuje si─Ö preparaty, kt├│rych zawarto┼Ť─ç selenu w kapsu┼éce/tabletce, wynosi 100 - 200 ug. Za terapeutyczn─ů dawk─Ö, bezpieczn─ů w stosowaniu, okre┼Ťla si─Ö ilo┼Ť─ç 200 ug dziennie.

 

 

Niedob├│r selenu - objawy i przyczyny

 

Selen nie jest prostym pierwiastkiem do zbilansowania w codziennej diecie. Pomimo jego niewielkiego zapotrzebowania, istnieje konkretna grupa produktów spożywczych, która stanowi dobre źródła selenu. Z tego też powodu łatwo doprowadzić do jego niedoborów.

 

Objawy niedoboru selenu to:

  • os┼éabiona odporno┼Ť─ç,
  • pogorszenie samopoczucia,
  • problemy z koncentracj─ů,
  • s┼éabsza kondycja w┼éos├│w, sk├│ry i paznokci,
  • bol─ůce mi─Ö┼Ťnie i stawy.

 

 

G┼é├│wn─ů przyczyn─ů niedoboru selenu jest brak odpowiedniego zbilansowania diety i prowadzenie niepoprawnego stylu ┼╝ycia, obfituj─ůcego w u┼╝ywki i brak regeneracji.

 

 

Nadmiar selenu - objawy i przyczyny przedawkowania

 

Istnieje tak┼╝e odwrotne zjawisko do niedobor├│w selenu. Mo┼╝na tak┼╝e doprowadzi─ç do nadmiaru selenu w organizmie, kt├│ry objawia si─Ö w spos├│b nast─Öpuj─ůcy:

 

  • wi─Öksza ┼éamliwo┼Ť─ç paznokci,
  • md┼éo┼Ťci,
  • zaburzenia na tle psychicznym,
  • zm─Öczenie,
  • b├│le mi─Ö┼Ťni i staw├│w.

 

G┼é├│wn─ů przyczyn─ů nadmiaru selenu jest zbyt d┼éuga jego suplementacja w dawkach przekraczaj─ůcych rekomendowane dzienne warto┼Ťci. Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e czas suplementacji selenem, nale┼╝y uprzednio ustali─ç ze specjalist─ů.

 

 

Źródła selenu w jedzeniu. W jakich produktach jest selen?

 

Selen nale┼╝y do pierwiastk├│w, kt├│re nie┼éatwo pozyska─ç z diety. Dzieje si─Ö tak dlatego, ┼╝e wyst─Öpuje on w konkretnej grupie ┼╝ywno┼Ťci.

 

Produkty stanowi─ůce dobre ┼║r├│d┼éo selenu, to:

 

  • orzechy brazylijskie,
  • ryby morskie,
  • grzyby,
  • jaja kurze,
  • mi─Öso drobiowe,
  • produkty pszeniczne.

 

 

Selen - suplementacja

 

Cz─Östo obserwowane niedobory selenu, sk┼éaniaj─ů do jego suplementacji. Okazuje si─Ö, ┼╝e jest skuteczny spos├│b na sprawne i skuteczne pozbycie si─Ö niedobor├│w tego pierwiastka. Suplementacja selenem, powinna odbywa─ç si─Ö w dawkach dziennych, wynosz─ůcych oko┼éo 200 ug, przez czas ustalony uprzednio ze specjalist─ů. Przewa┼╝nie jest to okres 2 miesi─Öcy, po czym nale┼╝y zrobi─ç odpowiednio d┼éug─ů przerw─Ö.

 

Selen mo┼╝na stosowa─ç do posi┼éku/ na czczo/ po posi┼éku. Najlepiej w okolicach ┼Ťniadania.

 

 

Kiedy bra─ç selen: rano czy wieczorem?

 

Pierwiastek, jakim jest selen, oddzia┼éuje na prac─Ö tarczycy, pobudzaj─ůc j─ů do syntezy hormon├│w. One natomiast odpowiadaj─ů, za wsparcie metabolizmu, koncentracji, skupienia i pracy uk┼éadu nerwowego oraz pozosta┼éych tkanek. Warto zatem selen stosowa─ç rano, kiedy to jego suplementacja, przyczyni si─Ö do poprawy samopoczucia i funkcjonowania. Selen stosowany wieczorem, mo┼╝e mie─ç wp┼éyw na problemy z za┼Ťni─Öciem.

 

 

Z czym nie ┼é─ůczy─ç selenu?

 

W celu uzyskania jak najwi─Ökszych korzy┼Ťci zdrowotnych dzi─Öki suplementacji selenem, warto wiedzie─ç, co mo┼╝e zaburza─ç wch┼éanianie tego pierwiastka. Substancjami, kt├│re mog─ů ten proces ogranicza─ç s─ů witamina C oraz cynk.

 

Produkty z naszego sklepu, kt├│re zawieraj─ů selen

 

Produktem, dost─Öpnym w naszym sklepie online, kt├│ry zawiera w swoim bogatym sk┼éadzie selen, jest bio spirulina w proszku, kt├│ra dzi─Öki zawarto┼Ťci r├│┼╝nych sk┼éadnik├│w kluczowych mineralnych, doskonale wspiera zdrowie psychofizyczne, poprawia samopoczucie i odporno┼Ť─ç, a tak┼╝e pozwala na utrzymanie profilaktyki zdrowotnej na wysokim poziomie.

 

Zapraszamy tak┼╝e do zapoznania si─Ö z ofert─ů sklepu Intenson.pl, gdzie znajduj─ů si─Ö tak┼╝e naturalne kolageny┬ái ekologiczne suplementy diety, kt├│re kompleksowo wspieraj─ů zdrowie pod k─ůtem fizycznym,a tak┼╝e psychicznym. Polecamy tak┼╝e premium superfoods, kt├│re ┼Ťwietnie od┼╝ywiaj─ů organizm.

 

 

Niniejszy artyku┼é ma jedynie charakter edukacyjno-informacyjny i nie mo┼╝e zast─ůpi─ç profesjonalnej porady lekarskiej lub u dietetyka.

 

 

Bibliografia

 

  1. Schnabel R, Lubos E, Messow CM, Sinning CR, Zeller T, Wild PS, Peetz D, Handy DE, Munzel T, Loscalzo J, Lackner KJ, Blankenberg S. Selenium supplementation improves antioxidant capacity in vitro and in vivo in patients with coronary artery disease The SElenium Therapy in Coronary Artery disease Patients (SETCAP) Study. Am Heart J. 2008 Dec;156(6):1201.e1-11. doi: 10.1016/j.ahj.2008.09.004. PMID: 19033020; PMCID: PMC3624729.
  2. Flores-Mateo G, Navas-Acien A, Pastor-Barriuso R, Guallar E. Selenium and coronary heart disease: a meta-analysis. Am J Clin Nutr. 2006 Oct;84(4):762-73. doi: 10.1093/ajcn/84.4.762. PMID: 17023702; PMCID: PMC1829306.
  3. Ventura M, Melo M, Carrilho F. Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment. Int J Endocrinol. 2017;2017:1297658. doi: 10.1155/2017/1297658. Epub 2017 Jan 31. PMID: 28255299; PMCID: PMC5307254.
  4. Hoffmann PR, Berry MJ. The influence of selenium on immune responses. Mol Nutr Food Res. 2008 Nov;52(11):1273-80. doi: 10.1002/mnfr.200700330. PMID: 18384097; PMCID: PMC3723386.
  5. Guo CH, Liu PJ, Hsia S, Chuang CJ, Chen PC. Role of certain trace minerals in oxidative stress, inflammation, CD4/CD8 lymphocyte ratios and lung function in asthmatic patients. Ann Clin Biochem. 2011 Jul;48(Pt 4):344-51. doi: 10.1258/acb.2011.010266. Epub 2011 May 5. PMID: 21546427.
  6. https://fdc.nal.usda.gov/index.html