Negatywne skutki braku kolagenu

Negatywne skutki braku kolagenu

Kolagen jest jednym z g┼é├│wnych sk┼éadnik├│w tkanki ┼é─ůcznej. Jego g┼é├│wnym zadaniem jest ┼é─ůczenie ze sob─ů kom├│rek, dlatego jest on budulcem wi─Ökszo┼Ťci narz─ůd├│w: sk├│ry, ko┼Ťci, staw├│w, z─Öb├│w, naczy┼ä krwiono┼Ťnych czy rog├│wek oka. Ale na tym jego rola si─Ö nie ko┼äczy. Kolagen chroni narz─ůdy wewn─Ötrzne tj. nerki, ┼╝o┼é─ůdek czy w─ůtrob─Ö tworz─ůc wok├│┼é nich podtrzymuj─ůc─ů je w miejscu warstw─Ö ochronn─ů. Ponadto, pe┼éni rol─Ö obronn─ů w uk┼éadzie odporno┼Ťciowym, zapobiegaj─ůc ingerencji drobnoustroj├│w, toksyn czy kom├│rek rakowych.

Co wi─Öcej, to kolagenowi zawdzi─Öczamy spr─Ö┼╝ysto┼Ť─ç i mi─Ökko┼Ť─ç sk├│ry. Stanowi on a┼╝ 60% wszystkich bia┼éek sk├│ry, dlatego ma decyduj─ůcy wp┼éyw na wygl─ůd naszej sk├│ry.

Jakie s─ů negatywne skutki braku kolagenu?

Jest kilka symptom├│w, kt├│re ┼Ťwiadcz─ů o tym, ┼╝e naszemu organizmowi brakuje kolagenu. Mo┼╝emy odczuwa─ç jeden z nich b─ůd┼║ kilka na raz, dlatego warto obserwowa─ç sw├│j organizm.

Zmarszczki i utrata elastyczno┼Ťci sk├│ry

To jeden z objaw├│w braku kolagenu, kt├│ry najszybciej jeste┼Ťmy w stanie zauwa┼╝y─ç. Wraz z up┼éywem lat nasza sk├│ra traci sw├│j m┼éodzie┼äczy blask. Staje si─Ö mniej elastyczna, szorstka, a w miejscach, gdzie nasze mi─Ö┼Ťnie intensywnie pracuj─ů pojawiaj─ů si─Ö zmarszczki mimiczne. Kolagen tracimy wraz z wiekiem, dlatego warto go suplementowa─ç, aby uzupe┼éni─ç niedobory i cieszy─ç si─Ö pi─Ökn─ů sk├│r─ů przez d┼éu┼╝szy czas.

B├│l mi─Ö┼Ťni

Zadaniem wi─Özade┼é jest ┼é─ůczenie ko┼Ťci i podtrzymywanie tej konstrukcji, natomiast ┼Ťci─Ögna odpowiadaj─ů za przenoszenie si┼éy skurczu mi─Ö┼Ťniowego na elementy kostne szkieletu. Zar├│wno wi─Özad┼éa, jak i ┼Ťci─Ögna sk┼éadaj─ů si─Ö z kolagenu. Niedostateczna ilo┼Ť─ç kolagenu powoduje kurczenie si─Ö wi─Özade┼é, mi─Ö┼Ťni i ┼Ťci─Ögien powoduj─ůc tarcie, kt├│re w rezultacie prowadzi do sztywnych i bolesnych staw├│w.

Badania pokazuj─ů, ┼╝e d┼éugofalowa (ponad 6-miesi─Öczna) suplementacja kolagenu pomaga zmniejszy─ç b├│l i poprawia ruchomo┼Ť─ç staw├│w.

Osteoporoza

Kiedy my┼Ťlimy o zdrowych ko┼Ťciach, pierwsze, co przychodzi nam do g┼éowy do wap┼ä. O ile faktycznie wap┼ä jest sk┼éadnikiem mineralnym, kt├│ry przyczynia si─Ö do utrzymania zdrowych ko┼Ťci to w┼éa┼Ťnie kolagen stanowi 1/3 masy ko┼Ťci. Kolagen znacz─ůco wp┼éywa na ruchomo┼Ť─ç i si┼é─Ö naszych ko┼Ťci. Niedostateczny poziom kolagenu poci─ůga za sob─ů bardzo negatywne skutki.

Zespół nieszczelnego jelita

Kolagen jest sk┼éadnikiem ┼Ťciany jelita, w szczeg├│lno┼Ťci po┼é─ůcze┼ä ciasnych kom├│rek, kt├│re s─ů cementem utrzymuj─ůcym razem kom├│rki jelitowe. Badania wykaza┼éy, ┼╝e suplementacja hydrolizowanym peptydem kolagenu mo┼╝e zwi─Ökszy─ç kolagen w jelitach i zmniejszy─ç rozregulowanie ┼Ťcis┼éych po┼é─ůcze┼ä.

Syndrom nieszczelnego jelita to stan, w kt├│rym wadliwe po┼é─ůczenia ciasne pozwalaj─ů niepo┼╝─ůdanym substancjom przedosta─ç si─Ö z jelit do krwiobiegu.

Zapadni─Öte policzki

W wyniku niskiego poziomu kolagenu nasza twarz staje si─Ö bardziej ÔÇ×wychudzonaÔÇŁ. Zaczynamy zauwa┼╝a─ç, ┼╝e nasze policzki zapadaj─ů si─Ö tzn. staj─ů si─Ö mniej pe┼éniejsze, ni┼╝ kiedy byli┼Ťmy m┼éodzi i nasz organizm mia┼é pod dostatkiem kolagenu.

Problemy z kr─ů┼╝eniem

Kolagen jest istotnym sk┼éadnikiem ┼Ťcian serca i naczy┼ä krwiono┼Ťnych. Stres, alkohol lub palenie tytoniu znacz─ůco wp┼éywa na redukcj─Ö poziomu kolagenu, a to z kolei mo┼╝e powodowa─ç zmian─Ö kszta┼étu naczy┼ä krwiono┼Ťnych i skutkowa─ç zmniejszeniem przep┼éywu krwi. Mo┼╝e to prowadzi─ç do problem├│w z kr─ů┼╝eniem, takich jak podwy┼╝szone ci┼Ťnienie krwi, b├│l w klatce piersiowej, zawroty g┼éowy, zm─Öczenie i cz─Öste b├│le g┼éowy.

Łamliwe włosy i paznokcie

Białko kolagenowe zawiera aminokwas prolinę, jeden z głównych składników keratyny, która jest potrzebna do utrzymania zdrowych włosów i paznokci.

Badania wykaza┼éy, ┼╝e suplementacja kolagenu mo┼╝e pom├│c utwardzi─ç paznokcie, przy┼Ťpieszy─ç ich wzrost, a tak┼╝e zmniejszy─ç wypadanie w┼éos├│w i spowolni─ç proces siwienia.

Wi─Ökszy apetyt

Peptydy kolagenowe zwi─Ökszaj─ů uczucie syto┼Ťci, co powoduje, ┼╝e mniej chce nam si─Ö je┼Ť─ç i pozytywnie wp┼éywa na utrzymanie wagi. Niedob├│r kolagenu sprawia, ┼╝e mamy wi─Ökszy apetyt i trudniej jest nam uzyska─ç efekt syto┼Ťci.

 

 

 

Źródła:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28174772/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17076983/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2856577/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25332846/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28786550/