Dieta ketogeniczna. Co to jest keto dieta?

Dieta ketogeniczna. Co to jest keto dieta?

Mnogo┼Ť─ç system├│w od┼╝ywiania sprawia, ┼╝e ci─Ö┼╝ko aktualnie wybra─ç idealny model ┼╝ywienia pod swoje wymagania. Wiele os├│b pragnie jednocze┼Ťnie schudn─ů─ç oraz cieszy─ç si─Ö fantastycznym zdrowiem i sylwetk─ů. Jedn─ů z alternatywnych form ┼╝ywienia, jest dieta ketogeniczna. Jest to ciekawy model od┼╝ywiania, kt├│ry znacz─ůco odbiega od standardowych zasad diety, poniewa┼╝ bazuje on g┼é├│wnie na zdrowych t┼éuszczach wzgl─Ödem pozosta┼éych makrosk┼éadnik├│w ┼╝ywieniowych.

Dieta keto zyskuje bardzo mocno na popularno┼Ťci z uwagi na liczne doniesienia od os├│b, kt├│re przechodzi┼éy przez ten system od┼╝ywiania. Na czym polega dieta ketogeniczna i jakie s─ů jej za┼éo┼╝enia? Odpowied┼║ na te pytania znajd─ů Pa┼ästwo w tym artykule.


Co to jest dieta KETO/dieta ketogeniczna? 

Rodzaj diety ketogenicznej to alternatywny spos├│b od┼╝ywiania, kt├│ry polega na zmianach w zachodz─ůcych w naszym organizmie procesach metabolicznych. Dieta keto polega na wdro┼╝eniu t┼éuszcz├│w, jako g┼é├│wnego makrosk┼éadnika ┼╝ywieniowego. Jest to przeciwie┼ästwo zasad ustalonych przez Polski Instytut ┼╗ywno┼Ťci i ┼╗ywienia, kt├│ry deklaruje, ┼╝e podstawowym ┼║r├│d┼éem energii dla organizmu powinny by─ç zbo┼╝a i produkty pe┼énoziarniste wraz z warzywami.

W przypadku diety keto, jej ÔÇťpiramidaÔÇŁ wygl─ůda nieco jak odwr├│cona wersja klasycznej piramidy zdrowego od┼╝ywiania wed┼éug I┼╗┼╗. Oznacza to, ┼╝e mimo wi─Ökszej zawarto┼Ťci t┼éuszcz├│w w diecie, nie maj─ů one powodowa─ç zaburze┼ä lipidowych oraz zwi─Öksza─ç ryzyka chor├│b uk┼éadu sercowo-naczyniowego.

Jakie s─ů za┼éo┼╝enia diety ketogenicznej?┬á

System ┼╝ywieniowy diety keto zak┼éada ograniczenie spo┼╝ycia w─Öglowodan├│w pod r├│┼╝n─ů postaci─ů na rzecz t┼éuszcz├│w. Taka zmiana sposobu od┼╝ywiania ma na celu zmian─Ö metabolizmu w naszym organizmie na wi─Öksze wykorzystanie kwas├│w t┼éuszczowych na potrzeby energetyczne.


Pod k─ůtem biochemicznym, okazuje si─Ö, ┼╝e takie ┼║r├│d┼éa mog─ů by─ç skuteczniejsze pod k─ůtem powstawania energii w postaci ATP. Zanim jednak taki stan si─Ö osi─ůgnie, nale┼╝y odpowiednio zaadoptowa─ç organizm do wi─Ökszego wykorzystania procesu glukoneogenezy, czyli procesu powstawania glukozy z tzw. ÔÇťniecukrowc├│wÔÇŁ.

Dieta keto zak┼éada ca┼ékowity udzia┼é t┼éuszcz├│w w codziennej diecie na poziomie 70-90% oraz pozosta┼éej ilo┼Ťci w postaci bia┼éka i znikomych ilo┼Ťci w─Öglowodan├│w. W diecie limitowane lub eliminowane s─ů r├│wnie┼╝ owoce zawieraj─ůce naturalne cukry i inne produkty, kt├│re mog─ů zawiera─ç tego sk┼éadnika wi─Öksze ilo┼Ťci.

Dodatkowo, z uwagi na charakterystyk─Ö t┼éuszcz├│w, diet─Ö keto wykorzystuje si─Ö jako model ┼╝ywienia, kt├│ry skuteczniej wywo┼éuje uczucie syto┼Ťci przez d┼éu┼╝szy czas opr├│┼╝niania ┼╝o┼é─ůdka w przypadku obecno┼Ťci t┼éuszcz├│w. Dzi─Öki tej w┼éa┼Ťciwo┼Ťci diety keto, osoba b─Öd─ůca na tym systemie ┼╝ywieniowym powinna skuteczniej kontrolowa─ç apetyt i odchudza─ç si─Ö w sprawniejszym tempie, ni┼╝ ma to miejsce przy klasycznym od┼╝ywianiu.


Jakie s─ů zalety diety ketogenicznej?

Zalety diety keto polegaj─ů na surowym trzymaniu si─Ö jej zasad, kt├│re pozwalaj─ů osi─ůgn─ů─ç w odpowiednim czasie okre┼Ťlone korzy┼Ťci zdrowotne. G┼é├│wne zalety diety keto to:

  • obni┼╝enie poziomu tkanki t┼éuszczowej,
  • regulacja ci┼Ťnienia krwi,
  • regulacja parametr├│w lipidogramu,
  • wsparcie leczenia padaczki lekoopornej,
  • potencjalny wp┼éyw na redukcj─Ö objaw├│w chor├│b neurodegeneracyjnych,
  • poprawa jasno┼Ťci umys┼éu,
  • zmniejszenie insulinooporno┼Ťci,
  • poprawa samopoczucia,
  • mniejsze ryzyko zawa┼é├│w.

Sam proces wchodzenia w faz─Ö diety keto zajmuje indywidualn─ů ilo┼Ť─ç czasu. Ka┼╝dy organizm cechuje si─Ö wyj─ůtkow─ů wra┼╝liwo┼Ťci─ů glikemiczn─ů, co oznacza, ┼╝e jednej osoby proces adaptacji do uzyskiwania energii z cia┼é ketonowych mo┼╝e wynie┼Ť─ç oko┼éo tygodnia, a u niekt├│rych os├│b nawet 2-3 miesi─ůce. Bardzo du┼╝o w tym przypadku zale┼╝y od indywidualnych uwarunkowa┼ä. Wa┼╝ne jest tak┼╝e, aby przed podj─Öciem decyzji w zakresie stosowania i praktykowania zasad diety keto, skonsultowa─ç tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç z lekarzem specjalist─ů. Mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e dana osoba posiada choroby lub zaburzenia stanowi─ůce przeciwwskazanie do praktykowania diety ketogenicznej. Wymagana jest w tym przypadku szczeg├│lna ostro┼╝no┼Ť─ç.

Czy dieta ketogeniczna jest bezpieczna? Odpowiadamy! 

Przy rozwa┼╝aniu diety keto, wiele os├│b mo┼╝e zadawa─ç sobie pytanie, czy tej rodzaj diety jest na pewno bezpieczny? Okazuje si─Ö, ┼╝e mo┼╝na z niego korzysta─ç przy wykluczeniu pewnej grupy przeciwwskaza┼ä. W┼Ťr├│d grup os├│b, kt├│re nie powinny korzysta─ç z diety keto, znajduj─ů si─Ö:

  • osoby z zaburzeniami pracy nerek,
  • osoby z zaburzeniami pracy w─ůtroby i trzustki,
  • kobiety w ci─ů┼╝y i karmi─ůce piersi─ů,
  • osoby z powa┼╝n─ů cukrzyc─ů,
  • osoby niew┼éa┼Ťciwie stosuj─ůce zasady diety keto.

Ostatnia grupa os├│b to g┼é├│wnie te, kt├│re zbyt uog├│lniaj─ů zasady diety ketogenicznej. Nale┼╝y zda─ç sobie spraw─Ö, ┼╝e dieta keto, aby mog┼éa dobrze dzia┼éa─ç, musi zawiera─ç tak┼╝e pewn─ů ilo┼Ť─ç b┼éonnika pokarmowego, kt├│ry reguluje prac─Ö jelit. Jednocze┼Ťnie ┼║r├│d┼éa b┼éonnika nie powinny by─ç bogate w jakiekolwiek w─Öglowodany. Co wi─Öcej, dieta keto nie polega na jedzeniu du┼╝ej ilo┼Ťci t┼éuszcz├│w nasyconych, czy te┼╝ t┼éuszcz├│w trans. Makrosk┼éadnikiem stanowi─ůcym g┼é├│wn─ů cz─Ö┼Ť─ç diety keto powinny by─ç zdrowe t┼éuszcze w postaci:

  • dobrej jako┼Ťci mi─Ösa,
  • mas┼éa,
  • orzech├│w i nasion,
  • olej├│w ro┼Ťlinnych,
  • awokado,
  • jajek itp.

Ponadto w diecie dopuszczalne s─ů niekt├│re rodzaje warzyw, kt├│re stanowi─ů ┼║r├│d┼éo b┼éonnika. S─ů to pomidory, broku┼éy, papryka, og├│rki i niekt├│re mieszanki przypraw. Ponadto w diecie mo┼╝na spo┼╝ywa─ç grzyby, kt├│re powinny by─ç sma┼╝one na oleju.


Ca┼éo┼Ť─ç wymienionych powy┼╝ej element├│w sugeruje, ┼╝e dieta keto mo┼╝e by─ç bezpieczn─ů form─ů od┼╝ywiania przy braku przeciwwskaza┼ä i przy prawid┼éowym rozumieniu zasad diety ketogenicznej. Cz─Östo jednak okazuje si─Ö, ┼╝e tego ostatniego czynnika brakuje, co sprawia, ┼╝e du┼╝a cz─Ö┼Ť─ç os├│b ulega frustracji w trakcie diety keto i rezygnuje z jej kontynuacji.


Co to jest dieta keto i czy jest dobra - opinia eksperta (dietetyk)


Dieta ketogeniczna to alternatywny system od┼╝ywiania, polegaj─ůcy na wprowadzeniu wi─Ökszego udzia┼éu zdrowych t┼éuszcz├│w, zamiast produkt├│w zbo┼╝owych i z du┼╝─ů zawarto┼Ťci─ů w─Öglowodan├│w z┼éo┼╝onych. Innymi s┼éowy, za┼éo┼╝enia diety keto s─ů prawie przeciwie┼ästwem proponowanych za┼éo┼╝e┼ä zdrowego od┼╝ywiania wed┼éug I┼╗┼╗.


Nie oznacza to jednak, ┼╝e dieta ketogeniczna jest z┼éym systemem ┼╝ywieniowym. Dieta keto jest przede wszystkim zbiorem okre┼Ťlonych zasad, wedle kt├│rych nale┼╝y post─Öpowa─ç, je┼Ťli chce si─Ö uzyska─ç korzy┼Ťci zdrowotne wynikaj─ůce z prowadzenia tego sposobu od┼╝ywiania. Warto jednak pami─Öta─ç, ┼╝e nie ka┼╝dy mo┼╝e praktykowa─ç diet─Ö ketogeniczn─ů, co powinno zosta─ç uprzednio skonsultowane ze specjalist─ů, najlepiej lekarzem prowadz─ůcym.

-m├│wi Pawe┼é Przybylski, dietetyk, wsp├│┼épracuj─ůcy z Intenson.


Co warto dodać do diety ketogeniczej, aby była skuteczniejsza? 

Dieta keto to przede wszystkim zbi├│r poszczeg├│lnych produkt├│w, kt├│re s─ů dopuszczalne w ramach codziennego ┼╝ywienia w celu osi─ůgni─Öciu stanu, kiedy nasz organizm korzysta z cia┼é ketonowych, zamiast glukozy jako g┼é├│wnego ┼║r├│d┼éa energii.

Warto jednak zda─ç sobie spraw─Ö, ┼╝e wymagana jest niema┼éa kreatywno┼Ť─ç ze strony os├│b b─Öd─ůcych na diecie keto, aby zr├│┼╝nicowa─ç swoje codzienne menu. Co wi─Öcej, na samym pocz─ůtku przygody z diet─ů ketogeniczn─ů, mo┼╝na doprowadzi─ç do r├│┼╝nego rodzaju niedobor├│w sk┼éadnik├│w od┼╝ywczych. Warto wi─Öc si─Ögn─ů─ç produkty premium superfood, kt├│re charakteryzuj─ů si─Ö niewielk─ů zawarto┼Ťci─ů kalorii oraz w─Öglowodan├│w, jednocze┼Ťnie posiadaj─ů pok┼éady b┼éonnika i wysoki stopie┼ä od┼╝ywczo┼Ťci.

Ponadto niekt├│re naturalne suplementy diety mog─ů by─ç pomocne w regulacji pracy organizmu podczas praktykowania zasad diety keto. Warto uzupe┼éni─ç swoj─ů p├│┼ék─Ö suplementacyjn─ů o witaminy i minera┼éy, kt├│re reguluj─ů prac─Ö gospodarki wodno-elektrolitowej i dbaj─ů o nasze samopoczucie w trakcie dnia.


Warto także dowiedzieć się więcej na temat działania naszej mikroflory bakteryjnej, która zmienia się w trakcie zmiany systemu odżywiania oraz podejmowania innych diet. 

Dowiedz si─Ö wi─Öcej na temat tego,jak dzia┼éaj─ů probiotyki dla sportowc├│w, jak dba─ç o mikrobiom jelitowy oraz po jakim czasie dzia┼éa probiotyk na organizm. To i wiele wi─Öcej, mo┼╝na dowiedzie─ç si─Ö na naszym blogu sklepu Intenson.