Gluten – czego unikać, a co jeść?

Gluten to mieszanina białek roślinnych występująca w ziarnach niektórych zbóż m.in. pszenicy, żyta, jęczmienia. Zawarta jest w wielu rodzajach pożywienia – nawet tych, w których nie spodziewałbyś się go znaleźć.

Gdzie na pewno znajdziemy gluten?

Pszenica:

  • Chleb
  • Wyroby piekarnicze
  • Makaron
  • Zupy
  • Płatki śniadaniowe
  • Sosy i dressingi

 

Jęczmień:

  • Słód
  • Zupy
  • Piwo
  • Barwniki spożywcze
  • Drożdże piwowarskie

Żyto:

  • Chleb
  • Piwo
  • Płatki śniadaniowe

Pszenżyto – to nowa odmiana zboża będąca krzyżówką pszenicy i żyta. Może być obecny w chlebie, makaronie i płatkach śniadaniowych.

 

Osobom będącym na diecie bezglutenowej poleca się spożywanie owsa, przy czym należy zwrócić szczególną uwagę, aby był on oznaczony, jako „gluten-free”. W przeciwnym razie spożywanie owsa może być nieco ryzykowne, ponieważ chodź nie zawiera on glutenu, może rosnąć na polu przy pszenicy czy jęczmieniu, gdzie istnieje ryzyko „przeniesienia” glutenu. Ponadto, owies zawiera proteiny, które mogą powodować podobną reakcję układu odpornościowego, jak gluten, dlatego włączenie owsa do diety powinno być skonsultowane z dietetykiem bądź lekarzem prowadzącym.

Najprostszą drogą do skomponowania diety niezawierającej gluten jest wprowadzenie grup produktów bezglutenowych tj. owoce, warzywa, mięso, ryby i owoce morza, produkty mleczne, orzechy. Osoby na diecie „gluten-free” nie muszą jednak rezygnować z ziaren. Jest mnóstwo produktów będącą zdrową alternatywą zbóż nie zawierającą glutenu. Co zatem wybrać?

  • Ryż
  • Tapioka
  • Kukurydza
  • Quinoa, czyli komosa ryżowa
  • Proso
  • Amarantus
  • Len
  • Chia

 

Na co trzeba zwrócić uwagę?

Niektóre produkty zawierają określenie „wheat-free”, co może na pierwszy rzut oka wprowadzać błąd. Nie oznacza to jednak, że produkt jest wolny od glutenu. Produktem na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę są płatki śniadaniowe. Niestety większość pozycji rynkowych zawiera gluten, dlatego trzeba koniecznie szukać tych, które zawierają dopisek „gluten-free”. Dodatkowo, należy być ostrożnym przy zakupie ryżu preparowanego, bądź produktów go zawierających, ponieważ może mieć w składzie ekstrakt ze słodu, który zawiera gluten. Ostrożnością należy się wykazać również przy zakupie gotowych zup, sosów, czy smoothie, ponieważ są one często zagęszczane składnikami zawierającymi gluten. Również kupując lekarstwa, bądź suplementy diety należy szukać tych, które mają oznaczenie „gluten-free”.

 

About the author

About the author

Admin

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis a massa vitae nisi fermentum cursus ut ac justo. Nullam sagittis magna orci, sed condimentum dolor pretium at. Duis a massa vitae nisi fermentum cursus ut ac justo.